At opbygge dyb forskningsmetodisk og erhvervsrettet viden,
kompetence og færdigheder ang. informationssystemer og it-ledelse
indenfor et afgrænset område og forberede de studerende på
udarbejdelsen af det efterfølgende specia-leprojekt. Modulet giver
således mulighed for at specialisere sig i emner indenfor områderne
it-linjeledelse, it-projektledelse, it-baseret innovation og
forretningsudvikling.
Indhold:
1. Indholdet i dette modul kan skifte fra år til år. Modulet
omfatter dog både faglige emner knyttet til it-linjeledelse,
it-projektledelse, it-baseret innovation og forretningsudvikling og
forskningsmetodiske emner (herunder gennem-førelse af
litteraturstudier), samt udvikling af de studerendes kompetence til
at formidle forskningsbaseret viden. Modulet kan omfatte, at de
studerende deltager i valgfag, der udbydes på andre uddannelser.
2. De studerende skal selv deltage i planlægning af modulet og skal
på den måde lære at tage ansvar for egen faglig udvikling og
specialisering.
De studerende skal opnå stor faglig dybde indenfor et afgrænset
område (kompetence #1, #6 og/eller #7)
- De studerende skal opnå viden om kvalitative og kvantitative
forskningsmetoder der an-vendes indenfor området (kompetence #3 og
#4).
- De studerende skal opnå viden om, hvordan forskningsbaseret viden
formidles skriftlig og mundtligt, både til fagfæller og
ikke-specialister (kompetence #5).
De studerende skal kunne tage ansvar for egen faglig udvikling
og specialisering og kunne tilrettelægge et forløb, hvorigennem de
tilegner sig den ønskede viden, kompetence, og færdigheder
(kompetence #9).
- Kunne forstå og reflektere over it-ledelse og
informationssystemer på et videnskabeligt grundlag samt
identificere relevante videnskabelige problemstillinger indenfor
it-ledelse og informationssystemer (kompetence #2).
- Mestre de videnskabelige metoder og redskaber der anvendes
indenfor forskning i it-ledelse og informationssystemer (kompetence
#3).
- Kunne arbejde tværfagligt i den forstand, at de kan inddrage
generelle samfundsviden-skabelige teorier til yderligere at belyse
it-ledelsesmæssige problemstillinger (kompeten-ce #8)
- Kritisk kunne vurdere og vælge blandt videnskabelige teorier,
metoder, redskaber og færdigheder indenfor it-ledelse og
informationssystemer (#4).
- De studerende skal kunne gennemføre, dokumentere og formidle et
omfattende litteraturstudie (kompetence #1).
- De studerende skal kunne formidle forskningsbaseret viden og
diskutere professionelle og videnskabelige problemstillinger med
både fagfæller og ikke-specialister (kompetence #5).
Modulet bidrager til, at de studerende opnår stor faglig dybde
indenfor et afgrænset område (kompetence #1, #6 og/eller #7), at de
studerende forberedes på selvstændigt at kunne tage ansvar for egen
faglig udvikling og specialisering (kompetence #9), og at deres
forskningsmetodiske kompetencer styrkes (kompetence #3 og #4)) mhp.
på udarbejdelse af deres speciale.
De studerende skal endvidere lære at formidle forskningsbaseret
viden til andre (kompetence #5).
Modulet arrangeres i samarbejde med de studerende som en kombination af traditionel klasseundervisning, litteraturstudier, studiekredse, oplæg fra studerende og interaktion med praksis.
Prøvens navn | Modul 10: Avancerede emner indenfor it-ledelse og informationssystemer |
Prøveform | Mundtlig
Valgfag |
ECTS | 10 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Module 10: Advanced subjects within IT management and information systems |
Modulkode | KAITL201510 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 10 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Digitalisering |
Institut | Institut for Politik og Samfund |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |