Formålet med modulet er dels at bibringe de studerende
forståelse for it-relaterede begreber, dels at bibringe de
studerende basale færdigheder, kompetencer og viden ang.
programmering og anvendelse af databasesystemer.
Målet er dels, at de studerende selv kan udføre denne type opgaver,
men i højere grad at de som forretningsanalyti-kere, projektledere
og it-ledere har forståelse for denne type processer og de
udfordringer, der er forbundet hermed, og dermed bedre kan
kommunikere og samarbejde med egentlige systemudviklere. Samtidig
opnår de studerende bedre forudsætninger for at lede
it-udviklingsprojekter som blandt andet omfatter denne type
processer.
Indhold:
1. Informationsteknologi: Introduktion til informationsteknologi,
herunder computere, netværk, databaser og pro-grammer.
2. Programmer: Definerer hvad et program er, hvad det består af, og
hvordan det afvikles på en computer.
3. Programmeringsprocessen: Definerer hvad programmering er,
hvordan man udarbejder et program, hvilke aktivi-teter processen
består af, de typiske udfordringer man møder, samt hvilke
principper, metoder, teknikker, ”best practices” og værktøjer der
anvendes.
4. Algoritmer og datastrukturer: Algoritmer, herunder forskellige
former for kontrolstrukturer, samt, data, datatyper og
datastrukturer.
5. Abstraktion og programarkitektur: Anvendelse af abstraktion,
herunder procedure-, funktions- og klasse-begreber.
6. Databasesystemer og deres anvendelse.
7. Specielle problemstillinger knyttet til konfigurering,
tilpasning og udvidelse af ERP-systemer.
At de studerende opnår viden om basale it relaterede begreber,
herunder at de ved hvad et program er, hvilke elementer et program
består af, og hvordan det afvikles på en computer, at de ved hvad
data er, og hvordan data opbevares og anvendes i databasesystemer
(kom-petence #7).
- At de studerende opnår viden om programmeringsprocessen således,
at de forstår, de akti-viteter processen består af, de udfordringer
der kendetegner processen, og væsentlige prin-cipper, metoder,
teknikker, værktøjer og ”best practices” som anvendes under
programme-ringsprocessen (kompetence #7).
- At de studerende opnår viden om de specifikke forhold som
kendetegner konfigurering, tilpasning og udvidelse af standard ERP
systemer (kompetence #7).
At de studerende kan analysere, forstå og nedbryde en given
programmeringsopgave mhp. at forstå opgavens omfang, kompleksitet
og risici (kompetence #7).
- At de studerende kan medvirke til at skabe de nødvendige rammer
for, at programmerings-opgaver kan gennemføres produktivt og med
høj kvalitet, og at de kan kombinere forret-ningsforståelse og
programudvikling, fx ved at de kan vurdere og prioritere
alternative tek-niske løsninger i forhold til forretningsmæssige
behov og krav (kompetence #7).
- At de studerende opnår tilstrækkeligt med programmeringsmæssige
færdigheder til, at de systematisk og selvstændigt kan udføre
programmeringsopgaver relateret til konfigurering og tilpasning af
standard ERP-systemer, herunder programmering baseret på anvendelse
af de 4. gl. udviklingsomgivelser som typisk er knyttet til
standard ERP-systemer (kompetence #7).
- At de studerende kan formidle og diskutere ledelsesmæssige (fx
plan-lægningsrelaterede) eller faglige (fx alternativ
implementering af konkrete brugerkrav) problemstillinger, der har
betydning for programmeringsprocessen, med både specialister (fx
programmører) og ikke-specialister (fx kunder og brugere)
(kompetence #5).
- At de studerende kan gennemføre tværfagligt samarbejde med
deciderede tekniske specialister, der har programmering som deres
primære opgave, og med kunder og brugere (kompetence #8).
Modulet bidrager primært til kompetence #7, især den del der
vedrører, at kandidaterne kan gennemføre udviklings-opgaver
relateret til konfigurering og tilpasning af standard ERP-systemer.
Modulet bidrager også til kompetence #7 ved at bibringe
kandidaterne viden om tekniske og programmeringsmæssige aspekter og
udfordringer, således at de overordnet kan vurdere niveauet af
tekniske kompleksitet som et givent design indebærer, kommunikere
med egent-lige tekniske specialister om den mest hensigtsmæssige
måde at honorere givne krav på ud fra både forretningsmæs-sige og
tekniske perspektiver, og dermed medvirke til at designe
it-baserede systemer som er både innovative, nyttige og
realiserbare.
Modulet bidrager også til kompetence #5 i den forstand, at viden om
IT og programmeringsprocessen gør det lettere at diskutere
professionelle problemstillinger med deciderede tekniske
specialister, til kompetence #6 på den måde at viden om IT og de
tekniske aktiviteter forbundet med it-udviklingsprojekter styrker
forudsætningerne for at kunne lede denne type aktiviteter og indgå
i et tværfagligt samarbejde med deciderede tekniske specialister
(kompetence #8).
Kurser afvikles som en kombination af forelæsninger og opgaveløsning, hvor de studerende bl.a. skal udvikle mindre programmer i fællesskab.
Prøvens navn | Modul 1: Informationsteknologi, programmering og databasesystemer |
Prøveform | Skriftlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Module 1: Information technology, programming and database systems |
Modulkode | KAITL20151 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig | |
Censornorm | Intern - mundtlig |
Studienævn | Studienævn for Digitalisering |
Institut | Institut for Politik og Samfund |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |