Modulet omfatter blandt andet human-computer interaction (HCI), user experience design og interaction design og er centreret omkring samarbejde mellem relevante aktører (brugere og designere) og it-baserede designprocesser i forhold til læring, videndeling, samarbejde og vidensudvikling. Modulet har fokus på it-baserede designmetoder og -processer, digital innovation og brugerinddragelse i interaktive udviklingsprocesser
Den studerende skal gennem modulet opnå:
Viden om:
begreber, teorier og modeller om interaktionsdesign, herunder designteori og it-baserede designprocesser, som inddrager læring og vidensdeling,
brugerinddragelse og samarbejde med brugere i it-baserede design- og interaktionsprocesser, som inddrager læring og vidensdeling
innovation og kreativitet i interaktive udviklings- og designprocesser., som inddrager læring og vidensdeling
Den studerende skal gennem modulet opnå:
Færdigheder i:
at foretage vurderinger og kvalificerede valg blandt modulets videnskabelige teorier og metoder,
at kunne tilrettelægge og gennemføre designprocesser i relation til interaktionsdesign,
at kunne udarbejde for-analyser og vurdere brugernes behov med henblik på it- baseret design og prototyper
Den studerende skal gennem modulet opnå:
på videnskabeligt niveau at kunne analysere og vurdere interaktionsdesignprocessen som et fremadrettet lærings- og samarbejdsforløb med henblik på at fastholde en hensigtsmæssig progression,
at kunne analysere, designe, re-designe og vurdere interaktionsdesign gennem fagets centrale metoder og teorier
at kunne redegøre for principper for interaktionsdesign af digitale produkter
Vedrørende undervisningsform henvises til studieordningens §17.
Den konkrete vægtning mellem de forskellige undervisningselementer vil fremgå af semesterbeskrivelsen for modulet.
Semesterbeskrivelsen offentliggøres i Moodle før semesterstart.
Prøvens navn | Interaktionsdesign |
Prøveform | Skriftlig
Den studerende skal udarbejde en skriftlig fremstilling inden for
et emne, der omfatter den udbudte undervisning i relation til
modulet. Emnet aftales på forhånd mellem den af studienævnet
udpegede fagansvarlige og den/de studerende.
Sidetal: pr. studerende 10-12 sider ved flere studerende mindst 2 og højst 3 sider mere pr. ekstra studerende (dvs v. to personer 12-15 sider, v. tre personer 14-18 sider osv.) eller b)Modulet kan afløses gennem mindst 80% tilfredsstillende aktiv deltagelse. Modulets undervisningsplan, som placeres på uddannelsens læringsplatform før modulets start, skal specificere hvilke og hvor mange aktiviteter, som tilfredsstillende aktiv deltagelse omfatter. |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Interaction Design |
Modulkode | KAIIOL20175 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
|
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Læring, IT og Organisation (LIO) |
Institut | Institut for Kultur og Læring |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |