Modulet giver filosofiske perspektiver, samt teoretisk og metodologisk indsigt i centrale temaer inden for sundhedsfilosofien og anvendelsen af sundhedsteknologier i sundhedsvæsenet. Der arbejdes fx med tematikker som: paradigmer i lægevidenskab, patient autonomi, patient–læge forholdet og dets forandringer, hvad sker der når sundhedsteknologier bliver anvendt (fx monitorering), kropsopfattelser og teknologiske udfordringer på baggrund af genteknologi og velfærdsteknologi. Den studerende præsenteres også for kvalitative og kvantitative metoder, der er relevante for den sundhedsfaglige profession, for sundhedsvidenskabelige forskning samt vurdering og implementering af sundhedsteknologier. Hensigten er at sætte de studerende i stand til at vurdere metoderne samt at reflektere over metodologiske begreber såsom bl.a. evidens, gyldighed, pålidelighed eller model i forhold til de sundhedsfaglige og det sundhedsteknologiske tematikker og områder.
Prøvens navn | Sundhed og sundhedsteknologier i filosofisk perspektiv - teori og metode |
Prøveform | Skriftlig og mundtlig
En kombineret skriftlig og mundtlig prøve med udgangspunkt i det
skriftlige arbejde, hvad enten dette er udarbejdet individuelt
eller i samarbejde med andre. Projektrapporten/det skriftlige
arbejde betragtes som gruppens fælles ansvar. Projektrapporten/ det
skriftlige arbejde udgør følgelig grundlaget for eksamination og
bedømmelse, og der foretages en samlet bedømmelse af
projektrapporten/det skriftlige arbejde og den mundtlige
præstation. Ved en mundtlig gruppeprøve skal den enkelte studerende
eksamineres på en sådan måde, at det sikres, at der foretages en
individuel bedømmelse af den studerendes præstation; jf.
eksamensbekendtgørelsen (bek. nr. 1518 af 16. december 2013 §4
stk.2) Bedømmelsen vurderer i hvilken grad den studerende opfylder
projektmodulets læringsmål og sker på grundlag af en
helhedsvurdering af projektrapporten/det skriftlige arbejde,
fremlæggelsen, den fælles diskussion og de individuelle spørgsmål,
dvs. alle aspekter skal demonstreres udført/opfyldt på
tilfredsstillende vis. Projektrapporten/det skriftlige arbejde,
herunder at den også er tilfredsstillende hvad angår krav til
formuleringsevne og sproglig korrekthed, indgår med andre ord i det
samlede bedømmelses-grundlag, men der gives ikke en selvstændig
karakter for den. Prøven foregår som en samtale mellem den/de
studerende, eksaminator og censor med udgangspunkt i den af den/de
studerendes udarbejdede projektrapport/det skriftlige arbejde.
Den studerende skal skrive en projektrapport (max. 3 studerende pr. gruppe), der tager afsæt i en sundhedsfilosofisk og/eller sundhedsteknologisk problemstilling med et filosofisk perspektiv. Sideantal: Mindst 15 og højst 20 sider pr. studerende. Eksamenstid: Prøvetiden er normeret til 20 minutter pr. studerende og 10 minutter pr. gruppe til votering og karaktergivning. 30 minutter i alt ved individuelle prøver. Disse angivelser er inklusiv tid til votering og karaktergivning. Max. 75 min. i alt ved grupper. |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Philosophies of Health and Health Technologies - Theory and Method |
Modulkode | KAFIL201916 |
Modultype | Projekt |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
|
ECTS | 15 |
Undervisningssprog | Dansk |
Tomplads | Ja |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Anvendt Filosofi |
Institut | Institut for Kultur og Læring |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |