Efter at have gennemført kandidatafhandlingsforløbet skal den studerende kunne følgende i relation til viden, kompetencer og færdigheder:
Fagindhold og sammenhæng med øvrige moduler/semestre:
- Afhandlingen er styret af en for uddannelsen relevant problemformulering udviklet af den studerende.
- Besvarelsen er afgrænset således, at afhandlingens analyser og diskussioner er relevante, nødvendige og dækkende for at kunne besvare problemformuleringen.
- Der er konsistens imellem problemformulering, afgrænsning, disposition, analyse og konklusion således, at besvarelsen fremstår logisk i lyset af pro-blemformuleringen.
- Der er en diskussion af og begrundelse for valg og fravalg både med hensyn til emneafgrænsning, teori, metode og empiri (hvis empiri indgår).
- Afhandlingen reflekterer kritisk over de(n) valgte teori(er), metode(r) og empiri (hvis empiri indgår) samt vurderer deres anvendelighed for besvarelsen af problemformuleringen.
- Der er konsistens, således at valg og anvendelse af teori og empiri indgår i et samspil med hinanden og kompletterer vidensproduktionen. (Gælder empiriske afhandlinger).
- Der er dokumentation og/eller argumentation for påstande i analyse og konklusion.
- I analysen indgår overvejelser om, hvordan afhandlingens egne resultater ligner og/eller adskiller sig fra andre lignende undersøgelser på området.
- Analysen fokuserer på et velafgrænset problem, dvs. går i dybden og skaber syntese på baggrund af teorier og evt. empiri.
Afhandlingen viser forståelse af sammenhænge inden for emnets kontekst samt perspektiverer og generaliserer egne resultater til andre lignende situationer uden for den aktuelle kontekst.
Det er målet, at den studerende efter modulet har:
- viden til at identificere videnskabelige problemstillinger inden for feltet.
Det er målet, at den studerende efter modulet kan:
-reflektere over internationalt relaterede problemstillinger på et videnskabeligt grundlag.
- applicere økonomistyringsteorier på konkrete problemstillinger, enten fra et empirisk eller teoretisk udgangspunkt.
- udvælge relevant teori, metode og redskaber og på et videnskabeligt grundlag opstille løsningsmodeller.
- analysere problemstillinger for virksomhedens medarbejdere og ledelse.
- formidle forskningsbaseret viden.
- diskutere professionelle og videnskabelige problemstillinger med både fagfæller og ikke-specialister.
Det er målet, at den studerende efter modulet kan:
- styre arbejds- og udviklingssituationer, der er komplekse, uforudsigelige og forudsætter nye løsningsmodeller.
- planlægge og udvikle udviklingsprojekter inden for økonomistyring.
- foretage vurderinger og træffe valg i en kompleks sammenhæng.
- selvstændigt igangsætte og gennemføre fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig professionelt ansvar.
- argumentere på et videnskabeligt grundlag.
- selvstændigt tage ansvar for egen faglige udvikling og specialisering.
Omfatter et specialearbejde af en eller flere studerende.
Projektarbejdet tager udgangspunkt i en afgrænset økonomistyringsmæssig problemstilling – fra praksis og/eller teori.
De studerende får tilknyttet en vejleder.
30 ECTS.
Prøvens navn | Kandidatspeciale |
Prøveform | Speciale/afgangsprojekt |
ECTS | 30 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Master's Thesis |
Modulkode | KAØKO201618 |
Modultype | Projekt |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
|
ECTS | 30 |
Undervisningssprog | Dansk |
Tomplads | Ja |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Erhvervsøkonomi |
Institut | AAU Business School |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |