Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Kemiteknik 2 eller andet projektmodul/sikkerhedskursus med
tilsvarende introduktion til sikkerhed i laboratoriet.
Modulet bygger videre på viden opnået i Fysisk kemi og
transportprocesser, Grundlæggende organisk og uorganisk kemi samt
Videregående uorganisk kemi (sideløbende)
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Projektet kan omhandle optimering af reaktionsparametre til
syntese af høj-porøse SiO2, Ti2O eller andre
oxider via sol-gel og anvendelse af disse materialer som, for
eksempel, fotokatalysatorer eller membraner til nedbrydning af
organiske forureningskomponenter i industrielt afløbsvand.
Læringsmål
Viden
Studerende, der gennemfører modulet
- Skal kunne redegøre for fænomener der gør kolloide suspensioner
stabile/ustabile
- Skal kunne forklare kriterier for udvælgelse af korrekte
analytiske teknikker til analyse af sol-gel prøver ud fra kendskab
til materialeegenskaber og –anvendelse
Færdigheder
- Skal kunne anvende principperne for kolloide suspensioners
stabilitet/instabilitet til at stabilisere uorganiske
nano-kolloider
- Skal kunne anvende reaktionsmekanismer der styrer sol-dannelse
til syntese af silicium-, zircon- og titan-nano-sol’er med bestemt
størrelse og struktur
- Skal kunne udføre praktiske forsøg med anvendelse af uorganiske
materialer fra sol-gel
Kompetencer
- Skal kunne udarbejde forsøgsprotokoller til fremstilling af
keramiske pulvere og film ud fra kendskab til parametre, der
regulerer sol-gelering, aldring og tørring, herunder under
anvendelse af polymeradditiver til at modificere sol-reologien,
samt organiske molekyler til kontrol af porestørrelse og
-form
Undervisningsform
Omfang og forventet arbejdsindsats
450 timer
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Sol-gel teknikker |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |