Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Undervisningen tager udgangspunkt i læringsmålene for kurser og
projektmoduler på tidligere semestre.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Dette modul gennemgår biomekaniske elementer anvendt indenfor
styrketræning og demonstrerer brugen af disse elementer til
optimering af bevægelseseffektivitet og sundhedsvedligeholdelse.
Styrketræning vil blive udforsket som idrætsaktivitet, og de
biomekaniske koncepter vil blive ekstrapoleret til anvendelse i
andre idrætter. I løbet af modulet modtager de studerende teoretisk
indhold om centrale biomekaniske emner, der vil blive yderligere
undersøgt i praktiske aktiviteter relateret til styrketræning og
dens relevans i dagligdagen og anden idrætspræstation. Derudover
vil de studerende blive introduceret til træningsmetoder
dedikeret til styrkeforbedring, og de vil skulle beregne relevante
biomekaniske variabler i praktiske situationer. Sådanne beregninger
vil blive udført under styrketræningsøvelser såvel som andre
idrætsdiscipliner. De studerende vil arbejde i grupper for at
analysere, diskutere og korrigere biomekaniske teknikker relateret
til styrketræning.
Læringsmål
Viden
Den studerende skal have grundlæggende viden om:
- korrekte definitioner af energi, arbejde, effekt og
virkningsgrad
- det funktionelle princip bag kinetiske kæder, svingsløjfer og
segmentenergier
- korrekte definitioner af dynamik og impuls samt disses
anvendelser i forbindelse med akut kraftmodulering i
ballistiske kontraktioner
- definitionerne af impulsbevarelse og restitutionskoefficient i
en styrketræningskontekst.
- brug af computere til at simulere de biomekaniske krav til
muskelbelastning og forudsige nødvendige drejningsmomenter for at
opnå optimal ydelse
Færdigheder
Den studerende skal kunne:
- udføre beregninger omfattende relationer mellem energi,
arbejde, effekt og virkningsgrad
- udføre beregninger af stødfænomener indeholdende hastigheder,
masser og restitutionskoefficienter
- udvikle simple regneark til simulering af arbejdskrav ved
udførsel af styrketræningsøvelser med forskellige belastninger
- koble biomekanisk viden til teknikudvikling i
styrketræning
- udføre tekniske elementer i styrketræning i biomekanisk
korrekte bevægelser
- evaluere risici og fordele i forbindelse med forskellige
øvelser, der er ordineret til udholdenhed, hypertrofi og maksimal
styrke
- fungere selvstændigt og ansvarligt i forhold til at udvælge og
benytte biomekaniske redskaber i konkrete
styrketræningskontekster
- formidle konkrete biomekaniske problemstillinger indenfor
styrketræning i relevante kontekster
- diskutere styrketræning og biomekaniske aspekter af disse med
undervisere, medstuderende og andre relevante
aktører
Kompetencer
Den studerende skal kunne:
- anvende viden om energi, arbejde, effekt og virkningsgrad til
vurdering af præstation i forskellige typer øvelser udført mod
modstande
- anvende viden om kinetiske kæder til formidling af
løfteteknikker i styrketræningsøvelser
- anvende viden om impuls, stødfænomener og
restitutionskoefficient til formidling af teknikker vedrørende
ballistiske kontraktioner og krævet teknik for både
sikker og optimeret udførelse
- anvende udviklet viden og færdigheder indenfor styrketræning i
et biomekanisk perspektiv, i andre idrætslige kontekster
- indgå i og tage ansvar for samarbejdsrelationer omkring
undervisning, formidling og udvikling i
styrketræningssammenhæng
- udvikle ny viden omkring beslægtede emner med udgangspunkt i
modulets faglige
indhold
Undervisningsform
Der undervises i modulet jf. studieordningens § 17.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Biomekanik, styrketræning og fitness |
Prøveform | Praktisk |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
Du kan orientere dig i Moodle og evt. kontakte
semesterkoordinator ved faglige spørgsmål eller studiesekretær ved
administrative spørgsmål.
Øvrige henvendelser kan rettes til studienævnssekretær
Berit Lund
Sørensen.