Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Undervisningen tager udgangspunkt i læringsmålene for kurser og
projektmoduler på tidligere semestre.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Modulet præsenterer grundlæggende neuroanatomi og
neurofysiologiske koncepter forbundet med neuromuskulær kontrol og
demonstrerer, hvordan disse teorier kan anvendes til at optimere
motorisk læring og motorisk præstation. De studerende vil igennem
praktiske demonstrationer opnå færdigheder og kompetencer vedr.
brugen af teoretisk viden til at forklare eller forbedre
præstationsegenskaber inden for gymnastik og dans, og hvordan man
abstraherer disse principper til idræt generelt. Desuden vil de
studerende, i mindre grupper, øve sig på at udvikle dans eller
gymnastikøvelse baseret på de relevante teorier, samt hvordan de
kan instruere atleter således at træningens resultatet
forbedres.
Læringsmål
Viden
Den studerende skal have grundlæggende viden om:
- og forståelse af det neuroanatomiske og neurofysiologiske
grundlag for humane bevægelser specifikt i forhold til gymnastik,
dans og kropsbeherskelse
- og forståelse af, hvorledes den neuromuskulære kontrol af
humane bevægelser er organiseret specifikt i forhold til gymnastik,
dans og kropsbeherskelse
- og forståelse af de mekanismer, der ligger til grund for
motorisk indlæring og hukommelse specifik i forhold til gymnastik,
dans og kropsbeherskelse
- og forståelse af, hvorledes motoriske og indlæringsmæssige
forhold påvirkes af kognitiv og emotionel status specifikt i
forhold til gymnastik, dans og
kropsbeherskelse
Færdigheder
Den studerende skal kunne:
- koble neurofysiologisk viden til teknikudvikling i gymnastik,
dans og kropsbeherskelse
- anvende teori vedr.: (I) associativ hukommelse, (II) det
sensoriske og det motoriske system, (III) læring og hukommelse i
praksis i forbindelse med undervisning i dans og gymnastik
- udføre tekniske elementer i gymnastik, dans og kropsbeherskelse
korrekt set ud fra neuro-motorisk perspektiv
- udarbejde tekniske øvelser indenfor gymnastik, dans og
kropsbeherskelse med fokus på nervesystemets funktion
- vælge hensigtsmæssige neurofysiologiske tilgange i forhold til
den konkrete situation indenfor gymnastik, dans og
kropsbeherskelse
- fungere selvstændigt og ansvarligt i forhold til at udvælge og
benytte neurofysiologiske redskaber i konkrete gymnastik, dans og
kropsbeherskelseskontekster
- formidle konkrete neurofysiologiske problemstillinger indenfor
gymnastik, dans og kropsbeherskelse i relevante
kontekster
- diskutere gymnastik, dans og kropsbeherskelse samt
neurofysiologiske aspekter af disse med undervisere, medstuderende
og andre relevante
aktører
Kompetencer
Den studerende skal kunne:
- forbedre læreprocesserne ved praktiske aktiviteter (dans og
gymnastik) ved at anvende avanceret videnskabelig baggrund i
forhold til associativ hukommelse, det sensoriske og det motoriske
system, samt læring og hukommelse
- anvende udviklet viden og færdigheder indenfor gymnastik, dans
og kropsbeherskelse i et neurofysiologisk perspektiv, i andre
idrætslige kontekster
- indgå i og tage ansvar for samarbejdsrelationer omkring
undervisning, formidling og udvikling i idrætsmæssige
sammenhænge
- udvikle ny viden omkring beslægtede emner, med udgangspunkt i
modulets faglige
indhold
Undervisningsform
Der undervises i modulet jf. studieordningens § 17.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Neurofysiologi og motorik i gymnastik og dans |
Prøveform | Praktisk |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
Du kan orientere dig i Moodle og evt. kontakte
semesterkoordinator ved faglige spørgsmål eller studiesekretær ved
administrative spørgsmål.
Øvrige henvendelser kan rettes til studienævnssekretær
Berit Lund
Sørensen.