Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Modulet bygger på viden opnået i modulerne Differentialgeometri,
Algebra 1 og 2.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- kender centrale algebraisk topologiske begreber (herunder
homotopi og homologi) og væsentlige resultater
- kender væsentlige topologiske invarianter for rum og
afbildninger (herunder fundamental- og homologigrupper samt
inducerede homomorfier) og deres invarians under homotopi
- har indsigt i systematiske funktorielle metoder til
oversættelse fra geometriske til kombinatoriske og algebraiske
områder
Færdigheder
- kan anvende og forklare begreber og metoder på simple
eksempler, herunder beregne relevante invarianter
- kan ræsonnere i korrekt fagterminologi og symbolsprog om og med
de berørte begreber og resultater
Kompetencer
- kan anvende algebraiske begreber, metoder og resultater til
behandling af spørgsmål med oprindelse i geometrien
- kan med udgangspunkt i samspillet mellem algebra og geometri
selvstændigt formulere relevante spørgsmål og opnå nye
indsigter
Omfang og forventet arbejdsindsats
Kursusmodulets omfang er 5 ECTS svarende til 150 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Algebraisk Topologi |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
Hvis kurset følges i en kandidatstudieordning, skal den
studerende opfylde
ekstra kompetencemål.