Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Modulet bygger på viden opnået i projektet på FYS7.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Projektmodulet skal give den studerende forståelse af faste
stoffers overfladefysik, samt evne til at beskrive og karakterisere
fænomener der foregår på overflader.
Læringsmål
Viden
- Skal have kendskab til de grundlæggende teorier, begreber og
eksperimentelle metoder indenfor overfladefysik
- Skal kunne anvende disse teorier, begreber og metoder på
relevante problemer
- Skal have kendskab til og kunne redegøre for principperne bag
eksperimentalfysiske og laboratorietekniske aspekter af
overfladefysikken
Færdigheder
- Skal kunne præsentere de anvendte eksperimentelle og/eller
teoretiske metoder på en klar og struktureret måde både skriftligt
og mundtligt
- Skal kunne anvende eksperimentelle metoder til karakterisering
af metalliske og halvledende materialers overflader
- Skal kunne analysere og beskrive kendte fysiske fænomener og
processer der foregår ved overflader
- Skal kunne føre en videnskabelig diskussion af resultaterne fra
projektarbejdet og sammenholde teori og eksperimenter hvis begge
foreligger
- Opbygge en projektrapport efter fagområdets normer, inddrage
relevant originallitteratur, benytte korrekt fagsprog og formidle
projektets forskningsbaserede grundlag og problemstilling og
resultater skriftligt og mundtligt på en sammenhængende måde,
herunder sammenhængen mellem problemformuleringen, projektets
udførelse og de væsentligste konklusioner .
- Vurdere og udvælge relevant originallitteratur og gængse
videnskabelige metoder, modeller og andre redskaber benyttet i
projektarbejdet, samt vurdere projektets problemstilling i relevant
tekniskvidenskabelig kontekst.
Kompetencer
- Skal kunne anvende begreber og teori fra faststoffysik og
overfladefysik til at beskrive fænomener og processer der foregår
på overflader til både fagfæller og til ikke-specialister
- Skal kunne tage ansvar for egen faglige læring og
specialisering og selv kunne opsøge viden og udvikle færdigheder
fra andre discipliner, som kunne være relevante for
problemfeltet
- Varetage planlægning, gennemførelse og styring af komplekse og
uforudsigelige forsknings- og/eller udviklingsopgaver og påtage sig
et professionelt ansvar for at gennemføre faglige og tværfaglige
samarbejder.
Undervisningsform
Projektarbejde med vejledning.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Projektmodulets omfang er 15 ECTS svarende til 450
timers studieindsats.
Eksamen
Forudsætning for indstilling til prøven
- An approved PBL competency profile is a prerequisite for
participation in the project exam.
Prøver
Prøvens navn | Nanofysik: (B) Overfladefysik |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |