Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Modulet bygger videre på viden opnået i modulerne Introduktion til
psykologi, Statistik, Kognitionspsykologi og Anvendt
Kognitionspsykologi. Kurset opsamler og integrerer viden,
færdigheder, kompetencer og erfaringer fra foregående
projektmoduler, dog kan også følges som selvstændigt fagmodul af
studerende med tilsvarende erfaring fra problembaserede
uddannelser, hvor forskning med mennesker udgør hovedfokus.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Kurset danner et integreret problembaseret perspektiv på
grundlæggende principper bag forskningsdesign samt
forskningsmetoder, som anvendes i anvendt psykologisk praksis især
i system- og produktdesign samt i den grundlæggende akademiske
psykologiske forskning. Dog sættes hovedfokus på praktiske anvendte
projekter. Kurset dækker valg, formulering, udredning og løsning af
problemstillinger i forsknings- og designpraksis i det omfang, som
er relevant for produkt-og designpsykologi; videnskabsteoretiske,
etiske og praktiske overvejelser i anvendte forskningsprojekter;
teori- og metodevalg; kvalitative- og kvantitative tilgange til
dataindsamling og dataanalyse samt triangulation og integration af
resultater fra disse tilgange; udarbejdelse og formidling af
forskningsresultater og konklusioner. Således dækker kurset det
hele forskningsprojektforløb og støtter hermed støre omfattende
projekter såsom bachelorprojekter.
Læringsmål
Viden
- Indsigt i alle aspekter af en anvendt psykologisk undersøgelse
fra idé til afrapportering
- Problemformulering, metodevalg og litteratursøgning i anvendte
forskningsprojekter
- Videnskabsteoretiske grundlag for forskningspraksis: paradigme,
teori, model, simulation, argument, sandhed, bevis og
falsificering, deskription, fortolkning, forklaring,
generalisering, videnskab og forskning som social praksis
- Etiske, lovmæssige og praktiske overvejelser i planlægning,
herunder informeret samtykke, persondatalov og persondataregler,
interaktion med klienter, firmaer og forsøgsdeltagere
- Deskriptive og fortolkende metoder, herunder feltundersøgelse,
etnografi, usability test, interview, fokusgruppe
- Eksperimentelle metoder, herunder klassiske eksperimenter og
kvasieksperimenter
- Design og afprøvning af kvantitative forskningsinstrumenter,
herunder psykofysik, psykometri og skalaudvikling
- Sampledesign og rekruttering af forsøgspersoner
- Kvalitativ dataanalyse, herunder tematisk analyse
(affinitetsdiagrammer), kodning og kategoriudvikling, tekstanalyse
(udskrivning, indholdsanalyse, fortolkning)
- Kvantitativ dataanalyse, herunder klassisk statistik,
statistiske tilgange til små og begrænsede samples samt samples med
bias, moderne tilgange såsom maskin- og statistisk indlæring, data
visualisering
- Begrænsninger og fejlkilder i planlægning, dataindsamling,
dataanalyse og afrapportering
- Udformning og formidling af resultater og konklusioner,
herunder principper for effektiv data visualisering og
rapportskrivning
Færdigheder
- At planlægge, forberede og udføre anvendte forskningsprojekter
indenfor psykologi, interaktionsdesign eller brugeroplevelse
- At redegøre for problemformulering, teorivalg, metodevalg og
fortolkning af forskningsresultater indenfor anvendte
forskningsprojekter
- At redegøre for anvendelsesområder for forskellige
undersøgelse- og dataanalysemetoder samt begrænsninger ved disse
metoder
- At begrunde forskningsdesignmæssige beslutninger i eksisterende
forskningslitteratur
- At analysere forskningsdata samt udarbejde og formidle
resultater og konklusioner
Kompetencer
- At genkende og gøre rede for praktiske problemstillinger i
forhold til kerneelementer af anvendte forskningsprojekter indenfor
psykofysik, psykologi, interaktionsdesign og
brugeroplevelse
- At evaluere eksisterende forskningsresultater, herunder
forskningsresultater i psykologisk faglitteratur, på relevant
videnskabeligt grundlag
- At opsætte og udføre en anvendt problembaseret empirisk
undersøgelse indenfor psykofysik, psykologi, interaktionsdesign
eller brugeroplevelse samt fagligt formidle resultater og
konklusioner
Undervisningsform
Forelæsning med opgaver i gruppe, workshops, seminarer,
deltagelse i eksperimenter, selv studie, mm. jf. §
17; Uddannelsens indhold og tilrettelæggelse
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Forskningsdesign |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |