Modulets indhold, forløb og pædagogik
Projektenheden formål er at den studerende opnår indsigt i såvel
fysiologiske (sensomotoriske) som ergonomiske samt psykologiske
aspekter i forhold til design af apparater.
Læringsmål
Viden
- indsigt i såvel fysiologiske (sensomotoriske) som ergonomiske
samt psykologiske aspekter i forhold til design af apparater
- forståelse for de perceptionspsykologiske aspekter og basale
kognitionspsykologiske aspekter (opmærksomhed, bevidsthed) omkring
mennesket og dets brug af apparater
- forståelse for de fysiologiske aspekter omkring mennesket og
dets brug af apparater
- forståelse for apparaters mekanik og deres brugbarhed i forhold
til adfærds- og ikke-adfærdsbetingede variabler hos mennesket
- forståelse for de grundlæggende betingelser for testning af
apparaters betydning for sansepåvirkning
Færdigheder
- designet af apparater, hvori der tages højde for adfærds- og
ikke-adfærdsbetingede variabler
- designet, udførelsen og evalueringen af en forsøgsopstilling,
der kan teste apparaters anvendelighed i forhold til perceptions-
og kognitionspsykologiske samt sensomotoriske faktorer
- redegørelse for de teoretiske principper bag design og testning
af apparater og analyse af testningens resultat
Kompetencer
- Gennem projektarbejdet skal den studerende opnå kompetencer i
implementering af et apparat sammen med en forsøgsopstilling gennem
hvilken apparatet testes.
Undervisningsform
Projektarbejde suppleret med studiekredse, forelæsninger,
o.l.
Projektgruppen skal udarbejde en rapport.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Menneske og apparater |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |