Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Modulet bygger videre på viden opnået på uddannelsens 1.-4.
semester
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Formål:
Elektroniske systemer eksisterer aldrig blot i et vakuum; for at
kunne siges at være brugbare er de nødt til at interagere med deres
omgivelser på en eller anden måde. Dette sker oftest ved at
systemet modtager analoge eller digitale signaler gennem sensorer
eller fra andre elektroniske systemer. Systemet transformerer
dernæst signalerne til diskret data, der efterfølgende enten
processeres af systemet selv eller sendes videre et andet system,
fx en fjerntliggende computer, der så processerer det. I sidste
ende reagerer systemet, som et resultat af signalbehandlingen, ved
at generere et nyt analogt signal via en aktuator. Eksempler på
dette kunne være styrestrømme sendt til en elektrisk motor eller
talesignaler fra en mobiltelefon.
Formålet med dette projektmodul er at bygge videre på og udvide
de kompetencer de studerende har opnået inden for digitale og
analoge elektroniske systemer på de foregående semestre samt sikre
at de studerende kan anvende disse kompetencer i en kompleks
virkelighed. Helt specifikt er målet at de studerende opnår en
forståelse for hvordan computere interagerer med hinanden og deres
omgivelser via forskellige sensorer og aktuatorer. Yderligere skal
de opnå forståelse for modellering og kontrol af fysiske systemer,
digital signalbehandling og kommunikation mellem systemer.
Ved at gennemføre dette projektmodul er de studerende i stand
til at analysere, designe og implementere systemer der involverer
både computere og fysiske elementer.
Læringsmål
Viden
- Kunne forstå digitale og analoge overføringsfunktioner
beskrevet via hhv. z-operatoren og Laplace-operatoren, herunder
elementer som poler, nulpunkter, analoge og digitale
implementeringer, overføringsfunktionsmatricer etc.
- kunne linearisere ikke-lineære systemmodeller med henblik på at
approksimere dem med lineære modeller.
- kunne forstå realtidsaspekter i forhold til digitale systemer
der kommunikerer med andre analoge og/eller digitale systemer.
- Have kendskab til forskellige metoder til at designe analoge og
digitale filtre.
- Have viden om teorier og metoder til spektralestimering.
- Have viden om OSI netværksmodellen.
- Have grundlæggende viden om trådløs kommunikation.
- Have viden om protokoller i forskellige lag i systemer der
kommunikerer med andre systemer.
- Have omfattende viden om moderne
projektledelsesværktøjer.
Færdigheder
- Kunne anvende metoder til at modellere fysiske systemer,
herunder elektriske, elektromekaniske, termiske og hydrodynamiske
systemer, på et niveau hvor modellerne kan bruges i designet af
elektroniske systemer der interagerer med deres omgivelser.
- Kunne anvende Fouriertransformationen til at analysere digitale
signaler.
- Kunne forstå behandling og udveksling af analoge og digitale
signaler mellem (del-)systemer, herunder frekvensresponser, fase-
og gainkarakteristikker, sampling, analog og digital filtrering
etc.
- Kunne anvende metoder til at konstruere distribuerede systemer
ved brug af kommunikationshardware, multi-programming og basale
netværksprotokoller.
- Kunne anvende relevante softwareværktøjer til at simulere
ovenstående systemer.
- Kunne reflektere over egne erfaringer med projektarbejde ved
brug af relevante analyseværktøjer.
- Kunne arbejde med et projekt baseret på bevidste valg af
projektledelsesværktøjer.
- Kunne identificere indbyrdes afhængigheder mellem forskellige
opgaver i projektet.
Kompetencer
- Kunne konstruere systemer der består af et eller flere
computerbaserede systemer indlejret i fysiske omgivelser, der
involverer transformation mellem analoge og digitale signaler
således at en a priori defineret opførsel af systemet bliver
opnået.
- Kunne anvende feedback til at reducere påvirkningen af
forstyrrelser, usikkerheder etc. samt kunne opstille krav til en
ønsket systemrespons for lineære systemer og opnå denne.
- Kunne opstille krav til realtidskommunikation mellem
computersystemer og implementere dette.
- Kunne reflektere over egen brug af PBL-værktøjer i ens studier
og over hvordan disse værktøjer aktivt kan benyttes i
fremtiden.
- Kunne foretage en kritisk evaluering af relevansen af indsamlet
viden i relation til projektarbejde, herunder vurdering af
egnetheden af valgte modeller, teorier og metoder.
Undervisningsform
Projektarbejde suppleret med studiekredse, forelæsninger,
o.l.
Eksamen
Forudsætning for indstilling til prøven
- Godkendt PBL-kompetenceprofil er forudsætning for deltagelse i
projekteksamen
Prøver
Prøvens navn | Digitale og analoge systemer i samspil med omverdenen |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |