Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- have viden om elementære begreber indenfor IT-sikkerhed og
privatlivsbeskyttelse
 - have viden om grundlæggende modeller for IT-sikkerhed og
privatlivsbeskyttelse
 - kende til teknikker til data de- og re-identifikation, herunder
pseudonymisering og anonymisersing, samt styrker og svagheder ved
disse
 - have viden om grundlæggende kryptologiske begreber og
teknikker, med særligt fokus kryptografiske teknikker til
privatlivsbeskyttelse
 
Færdigheder
- kunne udføre elementær (risiko-)analyse af sikkerhed og
privatlivsbeskyttelse for et simpelt system
 - kunne foreslå relevante og effektive tiltag for at mindske
sårbarhed overfor angreb (herunder angreb mod
privatlivsbeskyttelse) for et simpelt system baseret på sikkerheds-
og/eller privatlivsanalyse
 - kunne redegøre for de underliggende teoretiske modeller anvendt
i en given sikkerhedsanalyse
 
Kompetencer
- kunne tilegne sig supplerende viden og færdigheder inden for
modulets emneområde
 - kunne formulere sig med korrekt brug af terminologi og
begrebsapparat fra modulets emneområde
 - kunne argumentere for nødvendigheden af (sikkerheds-)tiltag for
et givent anvendelsesområde samt konsekvensen af manglende
sikkerhed for samme
 
Undervisningsform
Undervisningen tilrettelægges i henhold til de generelle
undervisningsformer for uddannelsen, jf. § 17.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Det forventes at den studerende bruger 30 timer per ECTS,
hvilket for denne aktivitet betyder 150 timer.
Eksamen
Prøver
| Prøvens navn | Datasikkerhed og privatlivsbeskyttelse | 
| Prøveform | Mundtlig  | 
| ECTS | 5 | 
| Bedømmelsesform | 7-trins-skala | 
| Censur | Intern prøve | 
| Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning | 
Yderligere informationer
Kontakt: Studienævn for datalogi via
cs-sn@cs.aau.dk eller
9940 8854