Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- Kunne identificere og definere almindelige dataset-typer,
såsom tabeller af dataelementer, netværker af forbundne
knuder, datafelter repræsenteret som netværk af knuder, og sæt af
geometriske primitiver.
Færdigheder
- Kunne analysere abstrakte brugeropgaver der understøttes af
interaktive visualiseringssystemer, og kunne syntetisere
kombinationer af abstrakte brugeropgaver der opfylder
brugerspecifikke kravsspecifikationer. Abstrakte brugeropgaver
inkluderer exploration, præsentation, annotation, og transformation
af data, såvel som søge og slå op i data.
- Evnen til at analysere og udtrække
- Kunne analysere og syntetisere sammensætninger af data og
afbildninger af data til visuoperceptuelle kanaler der understøtter
specifikke brugeropgaver. I særdeleshed at kunne anvende teorier
for visuel perception til at styre brugerens fokus og nedtone
distraktioner.
Kompetencer
- Kunne analysere og syntetisere valideringer af:
visualiseringssystemer målrettet en brugergruppes niveau, de
visualiserede data, de understøttede brugeropgaver, den visuelle
kodning, brugerinteraktionen, og systemernes beregningsmæssige
ydelse (computational performance).
Undervisningsform
Undervisningen tilrettelægges i henhold til de generelle
undervisningsformer for uddannelsen, jf. § 17.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Det forventes at den studerende bruger 30 timer per ECTS,
hvilket for denne aktivitet betyder 150 timer.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Datavisualisering |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
Kontakt: Studienævn for datalogi via
cs-sn@cs.aau.dk eller
9940 8854