Målet er at give den studerende mulighed for en supplerende faglighed, som kan indgå i en selvvalgt uddannelsesprofilering.
Det er i omsætningen til praksis ud i velfærdsorganisationerne, at politikken møder borgerne. I dette møde udgør de fagprofessionelle – hvad end vi taler om læreren, lægen, pædagogen eller socialrådgiveren - velfærdsstatens ”ansigt”. Disse professioner har således afgørende indflydelse på både politikkens praktiske udformning og borgernes syn på velfærdsstaten. Professioner er dog ikke blot redskaber, der blindt overfører den givne politik til praksis. De skal også balancere hensyn til borgernes behov, egen professionsfaglighed og skiftende styrings- og ledelsesmæssige vilkår. Herudover vil professioner også ofte have selvstændige mål om øget indflydelse og autonomi. Disse forskelligartede hensyn vil derfor ofte skabe krydspres på såvel de fagprofessionelle som på ledelsen i velfærdsorganisationerne, der har ansvaret for at sætte rammerne for de fagprofessionelles arbejde.
I kurset introduceres den studerende til klassiske teorier om fagprofessionelle og deres virke i velfærdsstaten. Teorierne bringes i spil ift. nyeste forskning på området og vi tager fat i centrale udfordringer i ledelsen af fagprofessioneller for at forene praksis, forskning og teori i en udforskning af den fremtidige rolle for fagprofessionelle i velfærdsstaten.
Det er målet, at de studerende efter deltagelse i forelæsninger og øvelser har tilegnet sig en dyb indsigt i og viden om (fag)professionelle gruppers betydning og virke i velfærdsstaten samt de særlige udfordringer ved ledelse af disse.
Forelæsninger med evt. tilknyttede øvelser.
5 ECTS svarende til en arbejdsindsats på 140 timer, som forventes fordelt på følgende vis:
Aktivitet | Varighed i timer |
Dobbeltforelæsninger | 19,5 |
Øvelsesopgaver | 6 |
Læsning/forbedredelse til forelæsninger og eksamen | 104,5 |
Eksamen | 10 (24 timers prøve) |
Prøvens navn | Professionelle, ledelse og etik i velfærdsstaten |
Prøveform | Skriftlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Professionals, Management and Ethics in Welfare States |
Modulkode | BAPAS201728 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
|
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk |
Tomplads | Ja |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Politik & Administration og Samfundsfag |
Institut | Institut for Politik og Samfund |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |