Modulets indhold, forløb og pædagogik
Tema: Offentlig service og digital
selvbetjening
Dette semester fokuserer på digitalisering af offentlige
serviceydelser og de datalogiske, organisatoriske,
forvaltningsmæssige og forandringsmæssige problemstillinger der er
knyttet hertil.
Mål og indhold:
Består af:
a) et metodekursus i kvantitative metoder (herunder design,
videnskabsteori og metoder, som ligger under den kvantitative
tilgang) samt udvalgte projektarbejdsformer.
b) et studieprojekt, som omhandler en central problemstilling
inden for semestrets tema (design, evaluering og implementering af
digitale serviceydelser.). Projektet skal omfatte interaktion med
praksis og skal være baseret på anvendelse af de metoder, der
undervises i i (a) og den teori der er omfattet af semestrets
kursusmoduler.
Læringsmål
Viden
- Skal have viden om teori, metoder og praksis inden for
semesterets tema ’design, evaluering og implementering af digitale
serviceydelser’. Det gælder en generel viden om design, evaluering
og implementering af digitale serviceydelser, men også de
forskellige tilgange til design, evaluering og implementering af
digitale serviceydelser, som anvendes inden for væsentlige sektorer
og områder inden for især den offentlige sektor, som fx sundheds-
og plejesektoren. Det er vigtigt at de studerende efterfølgende kan
medvirke til at skabe de optimale rammer for design, evaluering og
implementering af digitale serviceydelser
- Skal kunne forstå og reflektere over viden dvs. teorier,
metoder og praksis inden for semesterets tema ’ design, evaluering
og implementering af digitale serviceydelser’. Dette indebærer fx,
at studerende kan forholde sig til og reflektere over forskellige
tilgange til design, evaluering og implementering af digitale
serviceydelser
Færdigheder
- Gennem projektarbejdet styrkes de studerendes kompetencer vedr.
anvendelse af videnskabelige metoder og redskaber. Herunder, at de
studerende kan anvende kvalitativ metode til at indhente data, der
ligger til grund for en besvarelse af en afgrænset problemstilling.
De studerende skal også evne at udvikle en arbejdsdeling i
projektarbejdet og reflektere over processer, der knytter sig
hertil. Det gælder også formidling af projektarbejdets resultater
og projektgruppens læreproces på en struktureret måde vha. korrekt
anvendelse af faglige begreber, såvel skriftligt og mundligt
- Gennem projektarbejdet styrkes de studerendes evner til at
formidle faglige problemstillinger og løsningsmodeller i
forbindelse med både interne faglige diskussioner, kommunikation
med vejleder, kommunikation med eksterne partnere, og
rapportskrivning og formidling af projektets resultater
Kompetencer
- Gennem projektarbejdet trænes de studerende i at kunne håndtere
komplekse og udviklingsorienterede situationer.
- Gennem projektarbejdet styrkes de studerendes evne til
selvstændigt kunne indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde med en
professionel tilgang.
- Som en del af projektarbejdet skal de studerende kunne
identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring, fx i
forbindelse med at gennemføre litteraturstudier eller undersøgelser
for at kunne afdække den problemstilling, der arbejdes med i
projektet.
Undervisningsform
Projektarbejdet er brudt op i en række eksplicitte faser med
veldefinerede arbejdsprodukter, som evalueres af vejleder. De
enkelte grupper modtager endvidere kontinuerlig feedback på deres
arbejdsproces, og der er stort fokus på, at de studerende lærer at
indgå i og styre projekter.
Metodekurset synkroniseres med projektarbejdet i den forstand,
at de studerende før projektopstart, og ved opstart af de enkelte
faser undervises i emner, som er særligt relevante for næste
projektfase.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Modul 8: Semesterprojekt: Design, evaluering og implementering
af digitale serviceydelser |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |