Tema. Offentlig service og digital selvbetjening: Dette semester fokuserer på digitalisering af offentlige serviceydelser og de datalogiske, organisatoriske, forvaltningsmæssige og forandringsmæssige problemstillinger der er knyttet hertil.
Omhandler generelt design, udvikling og evaluering af brugergrænseflader og mere specifikt de HCI relaterede problemstillinger, der knytter sig til digitalisering af offentlige serviceydelser.
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 1: Skal have viden om teori,
metoder og praksis inden for ”IT og digitalisering”, herunder
specifikt HCI og brugen af IT til at digitalisere offentlige
serviceydelser.
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 2: Skal kunne forstå og reflektere
over teorier, metoder og praksis relateret til HCI, som fx teorier
og metoder til at sikre brugbarhed i løsninger som henvender sig
til borgere med meget forskellige forudsætninger for anvendelse af
IT.
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 4: Skal kunne vurdere teoretiske og praktiske HCI relaterede problemstillinger, samt begrunde og vælge relevante analyse- og løsningsmodeller i forbindelse med analyse af behov og forudsætninger blandt brugere af digitale serviceydelser, og udarbejdelse af design af brugergrænseflader der indgår i digitale serviceydelser.
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 6: Skal kunne tilrettelægge og
gennemføre HCI design og evalueringsforløb som en integreret del af
digitaliseringsprojekter.
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 7: Skal selvstændigt kunne
samarbejde med andre aktører, fx brugere og udviklere, som deltager
i HCI relaterede udviklingsaktiviteter.
Kurset afvikles som en række forelæsninger og udgør en del af
udgangspunktet for projektarbejdet på dette semester. Der vil
derfor være tæt sammenhæng mellem indholdet i dette kursus og de
studerende projektarbejde, og en væsentlig del af læringen foregår
således også gennem projektarbejdet. Det tilstræbes, at de
studerendes erfaringer og udfordringer med at anvende de konkrete
metoder og teorier i projektarbejdet inddrages i kurset, og bruges
som udgangspunkt for erfaringsudveksling, diskussion og yderligere
læring.
Modulet afvikles som en kombination af forelæsninger, hvor teorier
og metoder præsente-res, og opgaveløsning. Undervisning baseres på
en kombination af lærebøger og videnskabe-lige artikler således, at
de studerende på udvalgte områder får adgang til international
forskning, introduceres for klassiske artikler inden for området,
samt generelt lærer at læse og anvende videnskabelige artikler
inden for dette fag.
Som en del af undervisningen inddrages cases især fra offentlige
virksomheder, som illustrerer relevante problemstillinger og gerne
ved, at praktikere præsenterer en case, de selv har deltaget i, og
de overvejelser de har gjort sig i forbindelse med dette.
Prøvens navn | Modul 5: IT og digitalisering 2: Human-Computer-Interaction (HCI) |
Prøveform | Mundtlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Module 5: IT development and e-Government 2: Human-Computer-Interaction (HCI) |
Modulkode | BAID20145 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
|
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Digitalisering |
Institut | Institut for Politik og Samfund |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |