Dette semester introducerer de studerende til organisering og
ledelse af den offentlige sektor, samt til vilkår og muligheder for
at reforme-re den offentlige sektor gennem innovative tiltag.
Semestret udgør grundlaget for de efterfølgende semestre i den
forstand, at de studerende opnår en generel forståelse for
organisationsteori, hvordan den offentlige sektor er opbyg-get,
innovation og udvikling af informationsteknologi, samt til
projektarbejdsformen og centrale videnskabsteoretiske
problemstillinger.
Består af
a) et grundlæggende metode-kursus der introducerer centrale
videnskabsteoretiske pro-blemstillinger og metoder samt
projektarbejdsformen og PBL.
b) et studieprojekt, som omhandler en central problemstilling inden
for semestrets tema (offentlig innovation). Projektet skal omfatte
interaktion med praksis og skal være base-ret på anvendelse af de
metoder, der undervises i i (a) og den teori, der er omfattet af
modul 2 og 3.
Bidrager generelt til opnåelse af samme læringsmål som nævnt
under modul 2 og 3, men styrker især de studerendes læring vedr.:
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 3: Gennem projektarbejdet styrkes
de studerendes kompetencer vedr. anvendelse af videnskabelige
metoder og redskaber.
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 5: Gennem projektarbejdet styrkes de studerendes evner til at formidle faglige problemstillinger og løsningsmodeller i forbindelse med både interne faglige diskussioner, kommunikation med vejleder, kommunikation med eksterne partnere, og rapportskrivning og formidling af projektets resultater.
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 6: Gennem projektarbejdet
trænes de studerende i at kunne håndtere komplekse og
udviklingsorienterede situationer.
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 7: Gennem projektarbejdet styrkes
de studerendes evne til selvstændigt kunne indgå i fagligt og
tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang.
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 8: Som en del af projektarbejdet
skal de studerende kunne identificere egne læringsbehov og
strukturere egen læring, fx i forbindelse med at gennemføre
litteraturstudier eller undersøgelser for at kunne afdække den
problemstilling, der arbejdes med i projektet.
Projektarbejdet er brudt op i en række eksplicitte faser med veldefinerede arbejdsprodukter som evalueres af vejleder. De enkelte grupper modtager endvidere kontinuerlig feedback på deres arbejdsproces, og der er stort fokus på at de studerende lærer at indgå i og styre projekter. Metodekurset synkroniseres med projektarbejdet i den forstand, at de studerende før projektopstart, og ved opstart af de enkelte faser undervises i emner, som er særligt relevante for næste projektfase.
Prøvens navn | Modul 4: Semesterprojekt: Offentlig innovation |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Module 4: Semester project: Public Innovation |
Modulkode | BAID20144 |
Modultype | Projekt |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 15 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Digitalisering |
Institut | Institut for Politik og Samfund |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |