Dette semester introducerer de studerende til organisering og
ledelse af den offentlige sektor, samt til vilkår og muligheder for
at reforme-re den offentlige sektor gennem innovative tiltag.
Semestret udgør grundlaget for de efterfølgende semestre i den
forstand, at de studerende opnår en generel forståelse for
organisationsteori, hvordan den offentlige sektor er opbyg-get,
innovation og udvikling af informationsteknologi, samt til
projektarbejdsformen og centrale videnskabsteoretiske
problemstillinger.
Omhandler innovation generelt, hvor innovation kommer fra, forskellige typer af innovation, strategier for innovation, barrierer for innovation, ledelsesmæssige tiltag og rammer, som fremmer innovation, og mere specifikt innovation i kontekst af den offentlige sektor (fx betydningen af den politiske kontekst og inddragelse af borgere) og i partnerskab mellem offentlige og private organisationer.
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 1: Skal have viden om teori,
metoder og praksis inden for ”innovation og forandring” generelt
men også og de forskellige tilgange til innovation og forandring
som anvendes inden for væsentlige sektorer og områder inden for den
offentlige sektor, som fx sundheds- og plejesektoren. Det er
vigtigt at de studerende efterfølgende kan medvirke til at skabe de
optimale rammer for innovation og digitalisering.
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 2: Skal kunne forstå og reflektere
over teorier, metoder og praksis inden for ”innovation og
forandring”. Dette indebærer fx, at studerende kan forholde sig til
og reflektere over forskellige tilgange til offentlig
innovation.
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 4: Skal kunne vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger inden for ”innovation og forandring” samt begrunde og vælge relevante analyse- og løsningsmodeller, fx i forhold til hvordan forholdene for innovation kan styrkes i den offent-lige sektor.
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 6: Skal gennem indsigt i væsentlige karakteristika ved innovative og teknologi-baserede forandringsprojekter kunne håndtere komplekse og udviklings-orienterede situationer i studie- eller arbejdssammenhænge, herunder overskue den organisatoriske og politiske kompleksitet, der kendetegner innovations- og forandringsprojekter i den offentlige sektor.
Prøvens navn | Modul 3: Innovation og forandring 1: Offentlig innovation |
Prøveform | Mundtlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Module 3: Innovation and Change 1: Public Innovation |
Modulkode | BAID20143 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Digitalisering |
Institut | Institut for Politik og Samfund |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |