Tema. IT og styring: Dette semester fokuserer på udvikling og
anvendelse af IT som et styringsredskab, der understøtter ledelse
og effektivisering af den offentlige sektor.
På dette semester udbydes al undervisning på engelsk og
projektrapporter udarbejdes på engelsk. Det er ligeledes muligt at
tage 5. semester på et udenlandsk universitet svarende til 30
ECTS.
Består af
a) et metodekursus i ”scientific writing” og projektarbejdsformer
relateret til tværkulturelle teams.
b) et studieprojekt, som omhandler en central problemstilling inden
for semestrets tema (IT som styringsredskab). Projektet skal
omfatte interaktion med praksis og skal være baseret på anvendelse
af de metoder, der undervises i (a) og den teori, der er omfattet
af semestrets kursusmoduler.
Bidrager generelt til opnåelse af samme læringsmål som nævnt
under semestrets kursus moduler, men styrker især de studerendes
læring vedr.:
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 3: Gennem projektarbejdet styrkes
de studerendes kompe-tencer vedr. anvendelse af videnskabelige
metoder og redskaber.
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 5: Gennem projektarbejdet styrkes
de studerendes evner til at formidle faglige problemstillinger og
løsningsmodeller i forbindelse med både interne faglige
diskussioner, kommunikation med vejleder, kommunikation med
eksterne partnere, og rapportskrivning og formidling af projektets
resultater.
Bidrager generelt til opnåelse af samme læringsmål som nævnt
under semestrets kursus moduler, men styrker især de studerendes
læring vedr.:
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 3: Gennem projektarbejdet styrkes
de studerendes kompe-tencer vedr. anvendelse af videnskabelige
metoder og redskaber.
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 5: Gennem projektarbejdet styrkes
de studerendes evner til at formidle faglige problemstillinger og
løsningsmodeller i forbindelse med både interne faglige
diskussioner, kommunikation med vejleder, kommunikation med
eksterne partnere, og rapportskrivning og formidling af projektets
resultater.
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 6: Gennem projektarbejdet
trænes de studerende i at kunne håndtere komplekse og
udviklingsorienterede situationer.
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 7: Gennem projektarbejdet styrkes
de studerendes evne til selvstændigt kunne indgå i fagligt og
tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang.
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 8: Som en del af projektarbejdet
skal de studerende kunne identificere egne læringsbehov og
strukturere egen læring, fx i forbindelse med at gennem-føre
litteraturstudier eller undersøgelser for at kunne afdække den
problemstilling der arbejdes med i projektet.
Projektarbejdet er brudt op i en række eksplicitte faser med veldefinerede arbejdsprodukter, som evalueres af vejleder. De enkelte grupper modtager endvidere kontinuerlig feed-back på deres arbejdsproces, og der er stort fokus på at de studerende lærer at indgå i og styre projekter. Metodekurset synkroniseres med projektarbejdet i den forstand, at de studerende før projektopstart, og ved opstart af de enkelte faser undervises i emner, som er særligt relevante for næste projektfase.
Prøvens navn | Modul 20: Semesterprojekt: IT som styringsredskab. |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Module 20 Semester project: IT as a Management Tool |
Modulkode | BAID201420 |
Modultype | Projekt |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 15 |
Undervisningssprog | Dansk og engelsk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Digitalisering |
Institut | Institut for Politik og Samfund |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |