Tema. IT og styring: Dette semester fokuserer på udvikling og
anvendelse af IT som et styringsredskab, der understøtter ledelse
og effektivisering af den offentlige sektor.
På dette semester udbydes al undervisning på engelsk og
projektrapporter udarbejdes på engelsk. Det er ligeledes muligt at
tage 5. semester på et udenlandsk universitet svarende til 30
ECTS.
Omhandler hvilke typer af værdier og gevinster, der forsøges opnået gennem innovations- og udviklingsprojekter, hvordan denne type af initiativer ledes gennem discipliner som portefølje-, program- og projektledelse, og hvordan man kan realisere de planlagte gevinster ved denne type projekter. Omfatter også leverandørstyring.
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 1: Skal have viden om teori,
metoder og praksis inden for udarbejdelse af business cases,
portefølje-, program og projektstyring samt gevinstrealise-ring.
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 2: Skal kunne forstå og reflektere
over teorier, metoder og praksis relateret til udarbejdelse af
business cases, portefølje-, program- og projektstyring samt
gevinstrealisering, herunder de problemstillinger der er knyttet
til identifikation og realisering af gevinster knyttet til
digitaliseringsprojekter.
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 4: Skal kunne vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger samt begrunde og vælge relevante analyse- og løsningsmodeller, fx i form af at kunne vælge og tilpasse business case modeller til konkrete projekter og behov.
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 6: Skal kunne forstå den kompleksitet, der er forbundet med at identificere og realisere gevinster i forbindelse med digitaliseringsprojekter.
Kurset afvikles som en række forelæsninger og udgør en del af
udgangspunktet for projektarbejdet på dette semester. Der vil
derfor være tæt sammenhæng mellem indholdet i dette kursus og de
studerende projektarbejde, og en væsentlig del af læringen foregår
således også gennem projektarbejdet. Det tilstræbes, at de
studerendes erfaringer og udfordringer med at anvende de konkrete
metoder og teorier i projektarbejdet inddrages i kurset, og bruges
som udgangspunkt for erfaringsudveksling, diskussion og yderligere
læring.
Modulet afvikles som en kombination af forelæsninger, hvor teorier
og metoder præsenteres, og opgaveløsning. Undervisning baseres på
en kombination af lærebøger og videnskabelige artikler således, at
de studerende på udvalgte områder får adgang til international
forskning, introduceres for klassiske artikler inden for området,
samt generelt lærer at læse og anvende videnskabelige artikler
inden for dette fag.
Som en del af undervisningen inddrages cases især fra offentlige
virksomheder, som illustrerer relevante problemstillinger og gerne
ved, at praktikere præsenterer en case, de selv har deltaget i, og
de overvejelser de har gjort sig i forbindelse med dette.
Prøvens navn | Modul 19: Innovation og forandring 5: Ledelse af innovation: Gevinster og gevinstrealise-ring. |
Prøveform | Mundtlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Module 19: Innovation and Change 5: Innovation Management: Benefits and benefits realisation |
Modulkode | BAID201419 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk og engelsk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Digitalisering |
Institut | Institut for Politik og Samfund |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |