Tema. IT som et pædagogisk værktøj: Dette semester fokuserer på udvikling og anvendelse af IT som et pædagogisk værktøj. Herunder hvordan pædagogiske processer kan nytænkes gennem anvendelse af IT, og hvordan IT kan anvendes til at facilitere læring samt styrke kreativitet og innovation.
Omhandler hvordan man kan skabe innovative design processer baseret på en høj grad af brugerinvolvering. Fx hvordan man kan inddrage både fagprofessionelle (fx lærere eller pædagoger) og borgere (fx børn) i design af nye IT baserede systemer der understøtter læring.
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 1: Skal have viden om teori,
metoder og praksis inden for ”IT og digitalisering”, nærmere
bestemt vedr. brugerfokuseret innovation og design i forbindel-se
med digitalisering, herunder hvordan man kan analysere og forstå
arbejdspraksis inden for et domæne, designe forslag til, hvordan
arbejdspraksis kan forbedres blandt andet vha. innovativ anvendelse
af teknologi, og hvordan de fremtidige brugere af teknologien kan
inddrages i sådanne processer.
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 2: Skal kunne forstå og reflektere
over teorier, metoder og praksis relateret til brugerfokuseret
innovation og design. Denne forståelse og refleksion omfatter både
teori, metode og praksis, der indgår i de studerendes egen
værktøjskasse (fx teorier, metoder og praksis, der kan bringes i
anvendelse, når man skal digitalisere offentlige sagsgange eller
serviceydelser) samt teori, metoder og praksis inden for den sektor
eller område, der konkret arbejdes med (fx metoder og praksis inden
for undervisningssektoren).
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 4: Skal kunne vurdere
teoretiske og praktiske problemstillin-ger samt begrunde og vælge
relevante analyse- og løsningsmodeller, herunder hvordan man ved at
kombinere nyudviklet innovativ teknologi og ændringer i
arbejdspraksis kan opnå substantielle forbedringer, fx i
pædagogiske processer i undervisningssektoren.
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 5: Skal, som en del af det at
arbejde med brugerfokuseret innovation og design, kunne formidle
faglige problemstillinger og løsningsmodeller til fag-fæller,
brugerrepræsentanter, beslutningstagere og andre interessenter.
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 6: Skal gennem indsigt i
væsentlige forhold omkring bruger-fokuseret design og innovation
kunne deltage i komplekse og udviklingsorienterede situati-oner i
forbindelse med udvikling af digitale løsninger.
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 7: Skal selvstændigt kunne indgå i
fagligt og tværfagligt sam-arbejde med en professionel tilgang.
Typisk vil kandidaterne skulle samarbejde med højt specialiserede
faggrupper i forbindelse med udvikling og implementering af ny
teknologi.
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 8: Skal kunne identificere egne
læringsbehov i forbindelse med design af IT-baserede løsninger, der
understøtter arbejdspraksis inden for et nyt
domæne (fx undervisningsområdet) med henblik på at forstå arbejdets
natur, de udfordringer der er, og hvordan man ved hjælp af IT kan
forbedre arbejdspraksis inden for det pågældende domæne.
Kurset afvikles som en række forelæsninger og udgør en del af
udgangspunktet for projekt-arbejdet på dette semester. Der vil
derfor være tæt sammenhæng mellem indholdet i dette kursus og de
studerende projektarbejde, og en væsentlig del af læringen foregår
således også gennem projektarbejdet. Det tilstræbes, at de
studerendes erfaringer og udfordringer med at anvende de konkrete
metoder og teorier i projektarbejdet inddrages i kurset, og bruges
som udgangspunkt for erfaringsudveksling, diskussion og yderligere
læring.
Modulet afvikles som en kombination af forelæsninger, hvor teorier
og metoder præsenteres, og opgaveløsning. Undervisning baseres på
en kombination af lærebøger og videnskabe-lige artikler således, at
de studerende på udvalgte områder får adgang til international
forskning, introduceres for klassiske artikler inden for området,
samt generelt lærer at læse og anvende videnskabelige artikler
inden for dette fag.
Som en del af undervisningen inddrages cases især fra offentlige
virksomheder, som illustrerer relevante problemstillinger og gerne
ved, at praktikere præsenterer en case, de selv har deltaget i, og
de overvejelser de har gjort sig i forbindelse med dette.
Prøvens navn | Modul 15: Innovation og forandring 4: Brugerfokuseret innovation og design. |
Prøveform | Mundtlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Module 15: Innovation and Change 4: User-centred Innovation and Design |
Modulkode | BAID201415 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
|
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Digitalisering |
Institut | Institut for Politik og Samfund |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |