Tema. IT som et pædagogisk værktøj: Dette semester fokuserer på udvikling og anvendelse af IT som et pædagogisk værktøj. Herunder hvordan pædagogiske processer kan nytænkes gennem anvendelse af IT, og hvordan IT kan anvendes til at facilitere læring samt styrke kreativitet og innovation.
Omhandler kvalitetsstyring og performance management herunder anvendelse af måling og evaluering, samt de specifikke problemstillinger der er forbundet med anvendelse af disse metoder i offentlige institutioner, fx i forbindelse med evaluering og forbedring af pædago-giske processer.
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 1: Skal have viden om teori,
metoder og praksis inden for kvalitetsstyring og performance
management specielt i forbindelse med vidensarbejde som fx inden
for undervisningssektoren.
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 2: Skal kunne forstå og reflektere
over teorier, metoder og praksis relateret til kvalitetsstyring og
performance management, herunder de muligheder og begrænsninger der
er forbundet med at anvende måling og evaluering som en del af
kvalitetsforbedrende aktiviteter i offentlige organisationer.
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 4: Skal kunne vurdere
teoretiske og praktiske problemstillinger samt begrunde og vælge
relevante analyse- og løsningsmodeller i forbindelse med må-ling,
evaluering samt identifikation af kvalitetsforbedrende tiltag.
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 5: Skal kunne formidle resultater
af målinger og evalueringer til relevante interessenter.
Kurset afvikles som en række forelæsninger og udgør en del af
udgangspunktet for projektarbejdet på dette semester. Der vil
derfor være tæt sammenhæng mellem indholdet i dette kursus og de
studerendes projektarbejde, og en væsentlig del af læringen foregår
således også gennem projektarbejdet. Det tilstræbes, at de
studerendes erfaringer og udfordringer med at anvende de konkrete
metoder og teorier i projektarbejdet inddrages i kurset, og bruges
som udgangspunkt for erfaringsudveksling, diskussion og yderligere
læring.
Modulet afvikles som en kombination af forelæsninger, hvor teorier
og metoder præsente-res, og opgaveløsning. Undervisning baseres på
en kombination af lærebøger og videnskabe-lige artikler således, at
de studerende på udvalgte områder får adgang til international
forskning, introduceres for klassiske artikler inden for området,
samt generelt lærer at læse og anvende videnskabelige artikler
inden for dette fag.
Som en del af undervisningen inddrages cases især fra offentlige
virksomheder, som illustrerer relevante problemstillinger og gerne
ved, at praktikere præsenterer en case, de selv har deltaget i, og
de overvejelser de har gjort sig i forbindelse med dette.
Prøvens navn | Modul 14: Organisation og ledelse 4: Kvalitetsstyring og performance management. |
Prøveform | Mundtlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Module 14: Organisation and Management 4. Quality Management and Performance Management |
Modulkode | BAID201414 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
|
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Digitalisering |
Institut | Institut for Politik og Samfund |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |