Dette semester introducerer de studerende til organisering og
ledelse af den offentlige sektor, samt til vilkår og muligheder for
at reforme-re den offentlige sektor gennem innovative tiltag.
Semestret udgør grundlaget for de efterfølgende semestre i den
forstand, at de studerende opnår en generel forståelse for
organisationsteori, hvordan den offentlige sektor er opbyg-get,
innovation og udvikling af informationsteknologi, samt til
projektarbejdsformen og centrale videnskabsteoretiske
problemstillinger.
Introducerer de studerende for forskellige anvendelser af IT i den offentlige sektor, samt til programmering af sådanne IT systemer.
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 1: Skal have viden om teori,
metoder og praksis inden for ”IT og digitalisering” inden for den
offentlige sektor, fx teknologi anvendelse i sundheds- og
plejesektoren, samt viden om teori, metoder og praksis hvad angår
programmering af sådanne systemer.
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 2: Skal kunne forstå og reflektere
over teorier, metoder og praksis som relateret til programmering,
som fx centrale design-, programmering- og test- principper og
metoder.
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 3: Skal kunne anvende centrale
design-, programmering- og testprincipper og metoder.
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 4: Skal kunne vurdere teoretiske
og praktiske problem-stillinger i forbindelse med design,
programmering og test, og foretage relevante og
begrundede valg af metoder og løsningsmodeller.
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 5: Skal kunne formidle
programmerings-tekniske problem-stillinger og løsningsmodeller til
både fagfæller og ikke-specialister, herunder fx formidle de
tekniske udfordringer og risici, der er forbundet med forskellige
tekniske løsningsmodeller til interessenter med en ikke-teknisk
baggrund.
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 6: Skal kunne håndtere teknisk
komplekse og udviklings-orienterede situationer, herunder fx
beherske principper og metoder for håndtering af den kompleksitet,
usikkerhed og grad af tekniske risici som er karakteristisk for
innovative udviklingsprojekter.
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 7: Skal blandt andet på grund af
deres teknologiske indsigt selvstændigt kunne indgå tværfaglige
projektgrupper der arbejder med IT-udvikling og digitalisering.
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 8: Skal kunne medvirke til læring
og forbedring af egen arbejdspraksis i forbindelse med udvikling af
IT systemer, herunder kende forskellige paradigmer for
procesevaluering og forbedring inden for IT udvikling.
Klasseundervisning med efterfølgende øvelser.
Prøvens navn | Modul 1: IT og digitalisering 1: Udvikling af IT |
Prøveform | Mundtlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Module 1: IT development and e-Government 1: IT Development |
Modulkode | BAID20141 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Digitalisering |
Institut | Institut for Politik og Samfund |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |