Sproglæring og sprogundervisning

2021/2022

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Modulet omfatter:

  • introduktion til undervisning i og tilegnelse af fremmedsprog
  • teorier om fremmedsprogslæring og fremmedsprogsundervisning.

Modulet omfatter følgende studieaktiviteter:

Kursusundervisning i kombination med skriftlige opgaver og/eller mundtlige oplæg.

Læringsmål

Viden

  • centrale fænomener og problemstillinger vedrørende fremmedsprogsundervisning og fremmedsprogstilegnelse
  • brugen af digitale hjælpemidler i fremmedsprogsundervisningen
  • fagterminologi og forskellige fremmedsprogsundervisnings- og fremmedsprogstilegnelsesteorier.

Færdigheder

  • at beskrive og diskutere fænomener og problemstillinger vedrørende fremmedsprogsundervisning og fremmedsprogstilegnelse under inddragelse af relevant teori og fagterminologi.

Kompetencer

  • at analysere fremmedsprogsundervisningsmæssige problematikker og praksis.

Undervisningsform

Se § 17 i studieordningen.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnSproglæring og sprogundervisning
Prøveform
Skriftlig
En intern skriftlig prøve i: Oversættelse og oversættelsesteori.

Prøven har form af en individuel portefølje af skriftlige arbejder udarbejdet i forbindelse med og forlængelse af kursusundervisningen.

Kravene til indholdet og omfanget af eksamensporteføljen oplyses ved starten af undervisningen i modulet.

Porteføljen bedømmes af eksaminator.
Reeksamen afholdes efter samme retningslinjer.
ECTS5
Tilladte hjælpemidler
Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelLanguage Acquisition and Teaching
ModulkodeBAENG2020
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterForår
ECTS5
UndervisningssprogEngelsk
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævn for Engelsk, Tysk og Kulturforståelse
InstitutInstitut for Kultur og Læring
FakultetDet Humanistiske Fakultet