Formål
Dette modul undersøger muligheder og metoder til implementering af universelt design og tilgængelighed. Der oparbejdes viden om forandringsprocesser, og hvordan de kan håndteres i egen hverdagspraksis, når nye metoder såsom universelt design implementeres.
Der er fokus på hvilke barrierer der kan være for at skabe et inkluderende bygget miljø, både inden for byggeriet og andre relaterede fagområder, og der ses på den rolle kommunikation og samarbejde spiller her.
På modulet udfordres forståelsen af, hvordan universelt design og tilgængelighed diskuteres, italesættes og samarbejdes om i praksis.
De politiske og fagpolitiske strategier, der definerer de rammer, man arbejder inden for i hverdagen analyseres og forstås. På modulet præsenteres strategiske indsatser på flere niveauer – fra internationale organisationer, såsom FN, til nationale politikker, kommunale strategier og faglige interesseorganisationers politikker til strategiske indsatser i den private virksomhed.
Der er på dette modul en studierejse til Norge/Oslo, hvor det er muligt at studere den norske model og erfaring indgående, igennem centrale norske eksperter og besøge norske cases.
Indhold
Modulet giver indblik i:
Modulet består af forelæsninger, workshops, casestudier og en studietur.
Opgavetema
Analyse af en kommunal eller regional tilgængeligheds-/universel designstrategi i forhold til implementering og konkretisering i praksis. Der arbejdes med eksisterende strategier og eksisterende cases.
Studerende, der gennemfører modulet:
Studerende, der gennemfører modulet:
Studerende, der gennemfører modulet:
Undervisningsformen er forelæsninger, undervisning, opgaveløsning og selvstudie. Studietur og ekskursion/on site besøg.
Kursusmodulets omfang er 10 ECTS svarende til 300 timers studieindsats.
Prøvens navn | Strategi og implementering af universelt design og tilgængelighed |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
De studerende skal sideløbende med undervisning og selvstudie,
skrive et PBL-projekt. Projektet skal skrives gruppevis.
Prøveformen er mundtlig eksamination på baggrund af en skriftlig
projektrapport. |
ECTS | 10 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Strategy and Implementation of Universal Design and Accessibility |
Modulkode | B-UDT-M2-2 |
Modultype | Projekt |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
|
ECTS | 10 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus København |
Modulansvarlig | |
Censornorm | A |
Studienævn | Studienævn for Byggeri, By og Miljø |
Institut | Institut for Byggeri, By og Miljø |
Fakultet | Det Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet |