Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- har viden om, hvilke trin, der indgår i en statistisk
analyse
- skal kende til den eksponentielle familie af fordelinger
- har viden om generaliserede lineære modeller, især lineære
normale modeller
- har viden om estimation, herunder maksimum likelihood
estimation
- har viden om statistisk inferens, herunder hypotesetest
- skal kende til eksempler på modelkontrol
- skal have kendskab til relevant statistisk software
Færdigheder
- kan, vha. relevant statistisk software, udføre en statistisk
analyse af et datasæt med udgangspunkt i en given generaliseret
lineær model, herunder estimation, modelkontrol, hypotesetest og
fortolkning
- kan redegøre for de matematiske egenskaber for en given
generaliseret lineær model
Kompetencer
- kan tilegne sig supplerende viden og færdigheder inden for
kursets emneområde
- kan formulere sig korrekt i statistiske og
sandsynlighedsmæssige termer
- har kendskab til videnskabsteoretiske argumenter som ligger til
grund for formuleringen og test af videnskabelige hypoteser
indenfor statistisk inferens
KOMPETENCEMÅL GÆLDENDE FOR STUDERENDE DER LÆSER PÅ
KANDIDATNIVEAU, MEN FØLGER UNDERVISNING PÅ BACHELORNIVEAU:
- Kunne reflektere over fagområdets tilgang til faglige
problemstillinger på højt niveau og dets relation til andre
fagområder.
- Kunne inddrage vidensområdet i løsningen af komplekse faglige
problemstillinger og dermed opnå ny forståelse af et givet
genstandsområde.
Undervisningsform
Forelæsninger med tilhørende opgaveregning.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Kursusmodulets omfang er 5 ECTS svarende til 150 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Statistisk inferens for lineære modeller |
Prøveform | Aktiv deltagelse/løbende evaluering |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |