Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Kurset bygger på viden opnået gennem kursusmodulerne Lineær
algebra, Grundlæggende mekanik og termodynamik, Calculus,
Afløbsteknik og hydraulik samt Hygrotermisk bygningsfysik og
bygningers energiforbrug.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Studerende, der har gennemført modulet:
Læringsmål
Viden
- Skal have viden om funktionskrav, myndighedskrav og gældende
danske normer vedr. varme- og køleanlæg
- Skal kunne forklare principper for anlægsudformning med
tilhørende styring og regulering
- Skal kunne forklare trykforhold i lukkede kredsløb
- Skal have viden om regulering af varmeanlæg
- Skal have viden om dimensionering af opvarmningssystem
- Skal have viden om dimensionering af bygningskøling
Færdigheder
- Skal kunne opstille funktionskrav til varme- og køleanlæg
- Skal kunne dimensionere varme- og køleanlæg ift.
funktionskrav
- Skal kunne gennemføre rørtabsberegning for lukkede kredsløb,
herunder beregning af trykforhold og pumper
- Skal kunne beskrive regulering og styring af varme- og
køleanlæg
- Skal kunne indpasse de dimensionerede installationer i fht.
bygningskonstruktioner
Kompetencer
- Skal kunne vurdere forskellige anlægsudformninger i forhold til
en given bygning med hensyn til energiforbrug, fremtidssikring,
vedligeholdelse og forsyningssikkerhed
- Skal kunne indgå i en dialog vedrørende optimale valg af
anlægstyper
- Skal kunne argumentere for valgte energibesparende tiltag over
for byggeriets parter
Undervisningsform
- Forelæsninger evt. suppleret med workshops,
præsentationsseminarer, laboratorieforsøg m.m.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Kursusmodulets omfang er 5 ECTS svarende til 150 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Varme-og køleteknik |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig
Prøveform:
Individuel mundtlig eller skriftlig prøve. Prøveformen fastsættes
ved semesterstart. |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |