Formidling og didaktik

2021/2022

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Kursets formål er at sætte de studerende i stand til at forberede og udføre formidling af geografisk viden på et passende pædagogisk niveau. 

Studerende, der gennemfører modulet, skal:

Læringsmål

Viden

  • Formidle geografiske emner til udvalgte målgrupper på forskellige faglige niveauer.
  • Redegøre for hvilke didaktiske overvejelser der ligger til grund for de enkelte lektioner i et undervisningsforløb.

Færdigheder

  • Fremstille øvelsesopgaver, øvelsesvejledninger o.l.
  • Redegøre for hvilke didaktiske overvejelser der ligger til grund for de enkelte lektioner i undervisningsforløbet.

Kompetencer

  • Planlægge og præsentere et større undervisningsforløb på gymnasieniveau der indeholder både en eksperimentel og teoretisk del.
  • Skal kritisk kunne reflektere over formidlingsstrategi og didaktiske overvejelser.

KOMPETENCEMÅL GÆLDENDE FOR STUDERENDE DER LÆSER PÅ KANDIDATNIVEAU, MEN FØLGER UNDERVISNING PÅ BACHELORNIVEAU:

  • Kunne reflektere over fagområdets tilgang til faglige problemstillinger på højt niveau og dets relation til andre fagområder.
  • Kunne inddrage vidensområdet i løsningen af komplekse faglige problemstillinger og dermed opnå ny forståelse af et givet genstandsområde.

Undervisningsform

Forelæsning, workshops, projektarbejde, underviserfeedback samt opgaveløsning individuelt og i grupper.

Omfang og forventet arbejdsindsats

Kursusmodulets omfang er 5 ECTS svarende til 150 timers studieindsats.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnFormidling og didaktik
Prøveform
Aktiv deltagelse/løbende evaluering
Løbende evaluering.
ECTS5
BedømmelsesformBestået/ikke bestået
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelDissemination and Didactics
ModulkodeB-GEO-B6-3
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterForår
ECTS5
UndervisningssprogDansk
TompladsJa
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævn for Byggeri, By og Miljø
InstitutInstitut for Byggeri, By og Miljø
FakultetDet Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet