Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Modulet bygger videre på viden opnået i modulerne:
-Varmeteori og –praksis
-Fugtteori og –praksis
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Den studerende skal opnå viden om:
- Inddata til beregningsmodeller for energi- og fugttransport
mv., fx materialer i klimaskærmen, intern varmelast, belysning,
varmeinstallationer, køling, vedvarende energi
- Grundlæggende teori om ikke-stationære 1- og 2-dimensionelle
fugtstrømme
- Analysere resultater fra forskellige
beregningsprogrammer.
Færdigheder
Den studerende skal have følgende færdigheder:
- Kunne anvende forskellige energiberegningsprogrammer
- Kunne vurdere og tolke resultaterne fra beregningen og vurdere
energibehovet og indeklimaet
- Kunne anvise gode, energibesparende løsninger
- Kunne anvende forskellige fugtberegningsprogrammer, vurdere og
tolke resultaterne fra beregningen og vurdere risikoen for
fugtophobning/fugtskader
- Kunne anvise fugtteknisk forsvarlige løsninger.
Kompetencer
Den studerende skal have opnået følgende
kompetencer:
- Kompetencer vedrørende avancerede ikke-stationære energi-og
indeklimaberegninger
- Kunne optimere energibesparende løsningsforslag
- Kunne udføre avancerede 1-dimensionelle fugtberegninger i
konstruktioner
- Kunne vurdere årsagen til forskelle mellem beregnede og
registrerede energiforbrug
- Kunne løse problembaserede opgaver i samspil med andre.
- Kunne identificere problemer (Problemorienterede kompetencer),
samt kunne identificere eget læringspotentiale fra modulopgave til
modulopgave (Meta-kognitive kompetencer)
- Kunne identificere egen faglighed og kompetence i forhold til
øvrige gennem gruppearbejde (Meta-kognitive kompetencer)
- Kunne anvende samarbejds-, aktivitets-, tidsplanlægning/styring
(Strukturelle kompetencer)
- Kunne uddelegere opgaver (Strukturelle kompetencer)
- Kunne identificere rolle- og ansvarsfordeling (Strukturelle
kompetencer)
- Kunne anvende videnskabelig formidlingsmetoder (Strukturelle
kompetencer)
- Kunne indgå i teams ved tværfaglig dialog og samarbejde gennem
gruppearbejde (Interpersonelle kompetencer)
- Kunne anvende faglige samarbejdsroller og –ansvar
(Interpersonelle kompetencer)
- Kunne anvende mundtlig formulering og formidling af tværfaglige
og fagspecifikke bygningsfysiske problemstillinger
(Problemorienterede kompetencer).
Undervisningsform
Forelæsninger, seminarer osv. suppleret med projektarbejde,
workshops, regne øvelser. I kurset indgår et større PBL-projekt,
hvor der regnes på eksempler, som kunne komme fra den studerendes
daglige arbejde.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Kursusmodulets omfang er 10 ECTS svarende til 300 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
| Prøvens navn | Energi-, varme- og fugtberegningsmetoder |
| Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Mundtlig prøve baseret på fremlæggelsesseminar og
projektrapporter. |
| ECTS | 10 |
| Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
| Censur | Intern prøve |
| Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |