Forbrugerret

2020/2021

Modulets indhold, forløb og pædagogik

  • Er at give den studerende mulighed for supplerende faglighed der kan indgå i en selvvalgt uddannelsesmæssige og dermed erhvervsmæssige profil

Læringsmål

Viden

  • Forbrugerrettens danske og europæiske retskilder
  • Forbrugerbegrebet
  • Markedsføring overfor forbrugere:
  • Markedsføringslovens opbygning
  • God markedsføringsskik, herunder urimelige kontraktvilkår
  • Vildledende og aggressiv markedsføring
  • Specielle bestemmelser om reklameidentifikation, uanmodet henvendelse til bestemte aftagere, vejledning, markedsføring rettet mod børn og unge, salgsfremmende foranstaltninger, købsopfordringer, garanti, urimelige kontraktvilkår og prisoplysninger – herunder gebyrer og organiseret rabat mv
  • Forbrugerkøb:
  • Mangler, mangelsbeføjelser, reklamation m.m.
  • Særlige køb, herunder dørsalg og fjernsalg
  • Urimelige kontraktvilkår
  • Ansvar for rådgivning til forbrugere.
  • Passagerers rettigheder
  • Hæftelse og erstatning ved brug af betalingsinstrumenter
  • Retshåndhævelse ved forbrugerklager

Færdigheder

  • finde og anvende retskilder i forbrugerretten,
  • anvende begreber og terminologi korrekt på forbrugerrettens område, og
  • formulere sig klart og velstruktureret om forbrugerretlige spørgsmål med anvendelse af korrekt terminologi.

Kompetencer

  • kvalificere og relatere juridiske problemstillinger indenfor forbrugerområdet,
  • identificere og diskutere relevante forbrugerretlige problemer,
  • kunne vurdere og analysere reglernes indhold samt konsekvenserne af reglerne,
  • forstå relevant praksis fra klagenævn og domstole,
  • kvalificere samspillet mellem de offentlig- og civilretlige regler til beskyttelse af forbrugerne
  • kvalificere samspillet mellem nationale regler og EU-retten vedrørende beskyttelse af forbrugerne, og
  • kunne tage ansvar for egen faglig udvikling og specialisering.

Undervisningsform

  • Workshops

Omfang og forventet arbejdsindsats

  • 270 timer

Eksamen

Prøver

Prøvens navnForbrugerret
Prøveform
Mundtlig pba. projekt
20 minutters eksamen pr. studerende
Gruppeeksamen
ECTS10
Tilladte hjælpemidler
Med visse hjælpemidler:
Miniprojekt må medbringes
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurEkstern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Yderligere informationer

  • Modulet er samlæst med Erhvervsøkonomi-jura 8. semester

Fakta om modulet

Engelsk titelConsumer Law
ModulkodeKA-JU-13-S22
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterForår
ECTS10
UndervisningssprogDansk
TompladsJa
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnJuridisk Studienævn
InstitutJuridisk Institut
FakultetDet Samfundsvidenskabelige Fakultet

Litteratur

OBS litteratur er først endelig 3 uger før semesterstart!

  • Peter Møgelvang-Hansen, Thomas Riis og Jan Trzaskowski: Markedsføringsretten, Ex Tuto Publishing, seneste udgave
  • Relevante love, direktiver og forordninger (oplyses forud for undervisningen)
  • Forarbejder til relevante love (oplyses forud for undervisningen)
  • Udvalgte danske domme og domme fra EU-domstolen (oplyses forud for undervisningen).
  • Afgørelser fra Forbrugerklagenævnet (oplyses forud for undervisningen)
  • Udtalelser og vejledninger fra Forbrugerombudsmanden (oplyses forud for undervisningen)
  • Artikler (oplyses forud for undervisningen).
  • EU-dokumenter (herunder resolutioner om forbrugerstrategi (oplyses forud for undervisningen)