Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Modulet bygger videre på viden opnået i modulerne:
-Lufttæthed og ventilation
-Energi-, varme- og fugtberegningsmetoder
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Den studerende skal opnå viden om:
- Værktøjer og metoder, fx ydeevneafprøvninger og tilhørende
dokumentation, der er til rådighed for at vurdere funktionsevnen og
levetiden af nye materialer og konstruktioner
- Værktøjer der kan anvendes til prøvning og vurdering af
funktionsevnen af den færdige bygning
- Højisolerede konstruktioner og materialer
- Brug af smeltevarme for varmeakkumulering
- Dobbeltskalkonstruktioner
- Glasgårde (atrier)
- Bæredygtighed – green buildings
- Produktion og brug af vedvarende energi lokalt.
Færdigheder
Den studerende skal have følgende færdigheder:
- Kunne vælge løsninger som opfylder lovgivningsmæssige krav til
fremtidens byggeri (lavenergiklasser)
- Kunne løse bygningsfysiske udfordringer ved bygninger med
avanceret arkitektur
- Kunne indgå i team for vurdering af forslag i den tidlige
designfase
- Kunne vurdere om konstruktioner giver risiko for fugtskader,
varmetab mv.
- Kunne vurdere funktionsevnen af nye materialer og
konstruktioner.
Kompetencer
Den studerende skal have opnået følgende kompetencer:
- Kunne vurdere funktionsevnen af materialer og konstruktioner i
nye bygninger.
- Have viden om værktøjer og metoder til at bedømme nye
materialer og/eller konstruktioner eller nye anvendelser for kendte
materialer
- Kunne vurdere nye avancerede løsninger for fremtidens
bygninger
- Kunne løse problembaserede opgaver i samspil med andre
- Kunne udføre problemidentifikation, -analyse og –løsning
(Problemorienterede kompetencer)
- Kunne demonstrere teamkultur ved tværfaglig dialog og
samarbejde gennem gruppearbejde (Interpersonelle kompetencer)
- Kunne anvende faglige samarbejdsroller og –ansvar
(Interpersonelle kompetencer)
- Kunne identificere egen faglighed og kompetence i forhold til
øvrige gennem gruppearbejde (Meta-kognitive kompetencer)
- Kunne anvende eget læringspotentiale fra modulopgave til
modulopgave (Meta-kognitive kompetencer)
- Kunne anvende mundtlig formulering og formidling af tværfaglige
og fagspecifikke bygningsfysiske problemstillinger
(Problemorienterede kompetencer).
Undervisningsform
Forelæsninger, seminarer osv. suppleret med projektarbejde,
workshops, regneøvelser.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Nybyggeri – nye materialer og byggetekniske løsninger |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Mundtlig prøve på baggrund af præsentation af et emne fra
semesterprojekt. |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |