Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Modulet bygger på viden opnået i modulerne 'Teknoantropologisk
case-analyse af teknisk ekspertise' (projekt) og
'Introduktion til antropologi og etnografiske metoder'.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Studerende skal planlægge og gennemføre en teknoantropologisk
undersøgelse inden for en afgrænset lokal teknologipraksis med
henblik på at foretage en teknoantropologisk analyse.
Læringsmål
Viden
- videnskabsteoretiske positioner, der informerer
teknoantropologiske studier af teknologisk udviklings- og/eller
anvendelsespraksis
- etnografiske metoder, der understøtter antropologisk analyse af
teknologisk udviklings- og/eller anvendelsespraksis
- aktører, fagdiscipliner og institutioner der er centrale for
den undersøgte teknologiske udviklings- og/eller
anvendelsespraksis
Færdigheder
- analysere udvalgte situerede teknoantropologiske problemer i
relation til den undersøgte teknologiske praksis
- argumentere for valg og anvendelse af konkrete etnografiske
metoder og socio-tekniske, herunder antropologiske, teorier i
forbindelse med undersøgelse af en teknologisk udviklings- og/eller
anvendelsespraksis
Kompetencer
- designe en teknoantropologisk undersøgelse og gennemføre et
kort teknoantropologisk feltarbejde
- reflektere over hvordan institutionelle rammer har betydning
for videnpositioner og teknologisk praksis
- formidle projektets teknologiske indhold og socio-tekniske
problematikker vedrørende den valgte teknologi i praksis
- samarbejde og organisere vidensdeling med eksterne
samarbejdspartnere
Undervisningsform
Der henvises til studieordningens § 17 om uddannelsens indhold
og tilrettelæggelse.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Teknologi i antropologisk perspektiv |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |