Modulets indhold, forløb og pædagogik
De studerende, der gennemfører modulet:
Læringsmål
Viden
- Har viden om den historiske bagrund og udvikling af fagfeltet
universelt design og tilgængelighed
- Har viden om forskellige internationale teoretiske og
videnskabsteoretiske tilgange til universelt design
- Har viden om forskellige internationale teorier og
forskningsmiljøer på Universel design og tilgængelighedsfeltet
- Har viden om internationale standarder, lovgivning og
strategier for personer med handikap.
- Har viden om international byggelovgivning, anvisninger og
standarder (FN-‐konventioner, EU-‐direktiver mv.).
- Har viden om andre landes håndtering af krav og
problemstillinger forbundet med universelt design og
tilgængelighed
Færdigheder
- Kan analysere og vurdere problemstillinger indenfor universelt
design og tilgængelighed i sammenhæng med internationale
lovgivninger, standarder, konventioner, direktiver og
intentioner.
- Kan trække på internationale erfaringer indenfor Universelt
design og tilgængelighed og omsætte det til danske forhold.
- Kan tilføre faglig udvikling, innovation (nye faglige
analyse-‐ og arbejdsmetoder) og værdiskabelse til danske
forhold.
Kompetencer
- Kan kvalificere universelt design og tilgængelighed i komplekse
bygge-‐ og designprocesser på baggrund af international viden,
forskning og erfaringer.
- Kan kvalitetssikre universelle-‐ og tilgængelige design i
bygge-‐ og anlægssektoren samt design-‐ og udviklingsprojekter
generelt.
- Kan foretage kritisk caseanalyse af ligeværdigheds- og
rettighedsbegrebet i forhold til byggeri
Undervisningsform
Undervisningsformen er forelæsninger, undervisning,
opgaveløsning og selvstudie.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Internationale perspektiver og historie |
Prøveform | Skriftlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |