Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Modulet bygger videre på viden opnået i ”Re-design for
bæredygtighed” og ”Produkter, brug og kontekst”.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Studerende der gennemfører modulet opnår:
Læringsmål
Viden
- miljøforhold i relation til ansvar, interesser og forståelser
ved henholdsvis konventionelle produktejerskabsmodeller og
produkt/servicesystemer
- ydelser i forretningsmodeller med forskellige varianter af
produktejerskab og servicesystemer
- designstrategier for længere produktliv som resultat af
kombinationer fysisk produktudformning og
forretningsmodeller
Færdigheder
- inddrage viden fra livscyklusvurderinger til at identificere og
redegøre for relevante miljøforhold for et produkt eller en service
i relation til forskellige forretningsmodeller
- modellere nye forretningsmodeller og at vurdere muligheder og
miljømæssige potentialer i disse
- syntetisere en miljøforbedret løsningsmodel i form af en
forretningsmodel, der indeholder et nyt produkt/servicekoncept
- identificerer muligheder for at anlægge forskellige
produktlivsforlængende designstrategier som en del af et produkt
service system
- materialisere relevante elementer ved realisering af
produkt/service-systemer
Kompetencer
- håndtere de komplekse udviklingsprocesser, der knytter sig til
udvikling af produkt/service-systemer
- benytte livscyklusperspektivet som baggrund for en reflekteret
tilgang til produkters samlede miljøpåvirkninger i forskellige
kontekster
- vurdere det miljømæssige og forretningsmæssige potentiale ved
en omlæggelse af produkt og forretningsmodel.
Undervisningsform
Modulet gennemføres som et problembaseret projektorienteret
arbejde inden for modulets overordnede ramme. Projektarbejdet
understøttes af en eller flere vejledere.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Design af produkt/service-systemer |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 10 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |