Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Modulet bygger videre på viden opnået i ”Produkter, brug og
kontekst”.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- metoder og værktøjer, der hører til brugerinddragelse som
tilgang til design, herunder bl.a. designspil, anvendelsen af
prototyper
- metoder og værktøjer til at strukturere og analysere
brugerindsigt opnået via brugerinddragelse og co-design, herunder
bl.a. affinitets-diagrammer og storyboards
- teorier og begrebsapparater, der beskriver viden og videntyper
samt samspillet mellem disse (f.eks. grænseobjekts teori)
Færdigheder
- redegøre for principperne i brugerinddragelse og co-design
- udvælge og anvende metoder til brugerinvolvering og co-design
samt begrunde valget
- konstruere og gennemføre designspil med brugere og vurdere
udbyttet
- anvende modeller og prototyper som grundlag for dialog og
samspil med brugere og vurdere udbyttet
- systematisere og analysere brugerbehov ved hjælp af
affinitetsdiagrammer og sekvensanalyser
- redegøre for de videntyper og samspillet mellem videns domæner
der foregår i en co-design eller brugerinddragende
designproces
Kompetencer
- kunne indgå selvstændigt i en brugerinddragende designproces
eller en co-designproces
- kunne identificere brugerbehov ved at inddrage brugere i en
designproces eller have dem som co-designere
- kunne strukturere brugerinddragelse og co-design
Undervisningsform
Kursets hovedelementer skal støtte projektarbejdet i det
sideløbende projektkursus ved at bidrage med metodiske redskaber og
analyseværktøjer som benyttes aktivt i projektet.
Undervisningen foregår som vekselvirkning mellem forelæsninger
og underviserinitierede workshops, studiekredse omkring cases samt
mindre opgaver, der knytter sig til projektkurset.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Co-design og brugerinddragelse |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig
Fastsættes i semesterbeskrivelsen. |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |