Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Modulet bygger videre på viden opnået i ”Re-design for
bæredygtighed”.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Studerende der gennemfører modulet opnår:
Læringsmål
Viden
- brug og fremstilling af forskellige typer af mock-ups,
funktionsmodeller og prototyper, herunder
materialeovervejelser
- produktionsteknisk udstyr og dets funktionalitet
- teorier bag og teknikker til design af interaktionen mellem
aktører og produkter
- brugerinddragelse i designprocesser samt forskellige metoder
til at skabe innovative samspil mellem forskellige typer af brugere
og designere
Færdigheder
- designe og udvikle produkters brugergrænseflader baseret på
viden om brugerne og den kontekst interaktionen foregår i
- benytte værkstedsudstyr til at udarbejde prototyper
- fremstille prototyper i værksted som fysisk og funktionel
realisering af et design der kan benyttes til kommunikation med
brugere og andre interessenter om designets brugbarhed samt
realisering
- evaluere et design og dets brugbarhed på baggrund af
bruger-interaktion og test i værksted eller relevant
kontekst
Kompetencer
- benytte fysiske prototyper i dialog med relevante aktører og
til afprøvning og test af design i den tiltænkte kontekst
- argumentere sammenhængende for den rolle en prototype spiller i
et udviklingsforløb og tilrettelægge et udviklingsforløb med
anvendelse af prototyper
Undervisningsform
Modulet gennemføres som et problembaseret projektorienteret
arbejde inden for modulets overordnede ramme. Projektarbejdet
understøttes af en eller flere vejledere. En del af arbejdet vil
foregå i værksted, hvor de studerende vil blive introduceret til
forskellige former for produktionsudstyr
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Design og anvendelse af prototyper |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |