Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Modulet bygger videre på viden opnået i ’Aktørorienteret design’ og
”Feltstudier og socio-materiel analyse”.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- begreber og teori der kan bruges til socio-materiel analyse
(herunder social konstruktion og aktør netværk)
- forståelse for hvordan produkter og teknologier kan anskues som
socio-materielle entiteter, hvis egenskaber fastlægges af de
relationer de indgår i
- ingeniør designmetoder
- hvordan forskellige typer af designprocesser genererer
forskellige forståelser af designopgaven og dens løsningsrum,
herunder særligt de forståelser der genereres med hhv analytiske og
instrumentelle metoder
Færdigheder
- anvende en aktørbaseret tilgang til at analysere
produkter/teknologier i social kontekst herunder hverdagslivs- og
professionelle praksisser
- anvende en aktørbaseret tilgang til at analysere eget indsamlet
materiale og benytte analysen aktivt som en del af en
designproces
- anvende teoretiske begreber indenfor konstruktivistisk og
aktør-netværksbaserede metoder på egen empiri
- reflektere over forskellige teoretiske tilgange til
ingeniørdesign og den viden og proces disse tilgange
genererer
Kompetencer
- identificere forståelsesrammer og socio-materielle relationer,
der har været bestemmende for nuværende produkters udformning
- kunne indgå i en faglig diskussion af et produkt eller en
teknologis designproces
- tilrettelægge designprocesser med henblik på at have fokus på
bestemte forståelser af produktegenskaber, herunder også immanente
produktegenskaber
Undervisningsform
Modulets hovedelementer skal støtte projektarbejdet i det
sideløbende projektmodul ved at bidrage med metodiske redskaber og
analyseværktøjer, som benyttes aktivt i projektet.
Undervisningen foregår som vekselvirkning mellem forelæsninger og
workshops initieret af underviser
og studiekredse omkring cases.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Produkter, brug og kontekst |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig
Fastsættes i semesterbeskrivelsen. |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |