Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Undervisningen tager udgangspunkt i læringsmålene for kurser og
projektmoduler på tidligere semestre.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
De studerende skal have viden om:
- Læringsteoretiske paradigmer og læringsteorier.
- Didaktisk teori og didaktiske modeller.
- Undervisningsprincipper og undervisningsmetoder.
De studerende skal have forståelse for:
- Læringsteoretiske overvejelsers betydning for didaktiske
valg.
- Potentialet i forskellige læringstilgange i forhold til
læringsudbyttet.
- Forskellighed som et grundvilkår i forbindelse med undervisning
og formidling.
Færdigheder
- Analysere og vurdere idrætspraksis ud fra et læringsteoretisk
perspektiv.
- Anvende læringsteori og didaktisk teori som redskaber i
undervisnings og formidlingskontekster.
- Forberede, gennemføre og evaluere idrætspraksis.
- Forholde sig selvstændigt til, og reagere på skiftende
omstændigheder i konkrete undervisningssituationer.
- Diskutere og formidle konkrete idrætsdidaktiske og
læringsteoretiske problemstillinger i forhold til medstuderende,
undervisere og andre relevante aktører.
- Indsamle, analysere og vurdere empiri ift. relevante teorier og
metoder
Kompetencer
- Anvende tilegnet læringsteoretisk og didaktisk viden og
færdigheder i andre idrætslige og ikke-idrætslige undervisnings og
formidlingssammenhænge.
- Indgå i interne og eksterne samarbejdsrelationer om formidling
og undervisning inden for idræts- eller bevægelsesområdet, baseret
på læringsteoretiske og didaktiske overvejelser
- Selvstændigt tilegne sig ny viden og færdigheder relateret til
undervisning og formidling, igennem deltagelse i nye og ukendte
aktiviteter.
- Kunne reflektere over fagområdets tilgang til faglige
problemstillinger på højt niveau og dets relation til andre
fagområder.
- Kunne inddrage vidensområdet i løsningen af komplekse faglige
problemstillinger og dermed opnå ny forståelse af et givet
genstandsområde.
Undervisningsform
Der undervises i modulet jf. studieordningens § 17.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Formidling, læring og didaktik i idræt |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
Du kan orientere dig i Moodle og evt. kontakte
semesterkoordinator ved faglige spørgsmål eller studiesekretær ved
administrative spørgsmål.
Øvrige henvendelser kan rettes til studienævnssekretær
Malene Møller
Knudsen.