Neuro-mekaniske og didaktiske perspektiver på motorisk læring

2020/2021

Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for at deltage i modulet

Undervisningen tager udgangspunkt i læringsmålene for kurser og projektmoduler på tidligere semestre.

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Læringsmål

Viden

  • Skal have grundlæggende viden om og forståelse af hvorledes motorisk læring manifesterer sig i nervesystemet, herunder hvilke neuronale mekanismer samt hvilke dele af nervesystemet, der er involveret i de motoriske læringsprocesser.
  • Skal have en grundlæggende neurofysiologisk og biomekanisk viden om og kvalitativ forståelse af bevægelsers mekanik og motoriske styring..
  • Skal have en grundlæggende læringsteoretisk / idrætsdidaktisk viden om og forståelse af forskellige læringsstrategier relevante for motorisk læring.
  • Skal have en grundlæggende forståelse af sammenhængen mellem nervesystemets funktion og effektiv motorisk læring

Færdigheder

  • Skal kunne anvende læringsteoretisk og idrætsdidaktisk viden til at opstille forskellige typer af læringsforløb i forbindelse af motorisk læring af nye bevægelser.
  • Skal kunne anvende simple kvantitative metoder til at dokumentere progressionen i et motorisk læringsforløb.
  • Skal kunne vurdere effekten af motorisk læring både i en neuro-mekanisk kontekst samt i en læringsteoretisk / idrætsdidaktisk kontekst.
  • Kan inddrage projektgruppens forskellige erfaringer med indlæring af motorik i tilrettelæggelsen af projektgruppens arbejds- og læreproces

Kompetencer

  • Skal kunne identificere og argumentere for en problemstilling inden for motorisk læring - og udvælge en passende metode til at undersøge problemstillingen
  • Skal selvstændigt kunne tilegne sig ny læringsteoretisk/idrætsdidaktisk samt neuro-mekanisk viden.
  • Skal kunne tilrettelægge og udføre undervisning indenfor idrættens praksisdiscipliner ud fra grundlæggende læringsteoretisk / idrætsdidaktisk samt neuro-mekanisk viden og forståelse
  • Skal kunne rådgive på et læringsteoretisk / idrætsdidaktisk samt neuro-mekanisk grundlag i forbindelse med aktiviteter hvori der indgår motorisk læring.
  • Kunne reflektere over fagområdets tilgang til faglige problemstillinger på højt niveau og dets relation til andre fagområder.
  • Kunne inddrage vidensområdet i løsningen af komplekse faglige problemstillinger og dermed opnå ny forståelse af et givet genstandsområde.

Undervisningsform

Der undervises i modulet jf. studieordningens § 17.

 

Eksamen

Prøver

Prøvens navnNeuro-mekaniske og didaktiske perspektiver på motorisk læring
Prøveform
Mundtlig pba. projekt
ECTS15
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Yderligere informationer

Du kan orientere dig i Moodle og evt. kontakte semesterkoordinator ved faglige spørgsmål eller studiesekretær ved administrative spørgsmål.

Øvrige henvendelser kan rettes til studienævnssekretær Malene Møller Knudsen.

Fakta om modulet

Engelsk titelNeuro-mechanical and Didactical Aspects on Motor Learning
ModulkodeSTITFI20B3_1
ModultypeProjekt
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS15
UndervisningssprogDansk og engelsk
TompladsJa
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævn for Idræt og Folkesundhedsvidenskab
InstitutInstitut for Medicin og Sundhedsteknologi
FakultetDet Sundhedsvidenskabelige Fakultet