Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Undervisningen tager udgangspunkt i læringsmålene for kurser og
projektmoduler på tidligere semestre.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- Skal have grundlæggende viden om og forståelse af hvorledes
motorisk læring manifesterer sig i nervesystemet, herunder hvilke
neuronale mekanismer samt hvilke dele af nervesystemet, der er
involveret i de motoriske læringsprocesser.
- Skal have en grundlæggende neurofysiologisk og biomekanisk
viden om og kvalitativ forståelse af bevægelsers mekanik og
motoriske styring..
- Skal have en grundlæggende læringsteoretisk / idrætsdidaktisk
viden om og forståelse af forskellige læringsstrategier relevante
for motorisk læring.
- Skal have en grundlæggende forståelse af sammenhængen mellem
nervesystemets funktion og effektiv motorisk læring
Færdigheder
- Skal kunne anvende læringsteoretisk og idrætsdidaktisk viden
til at opstille forskellige typer af læringsforløb i forbindelse af
motorisk læring af nye bevægelser.
- Skal kunne anvende simple kvantitative metoder til at
dokumentere progressionen i et motorisk læringsforløb.
- Skal kunne vurdere effekten af motorisk læring både i en
neuro-mekanisk kontekst samt i en læringsteoretisk /
idrætsdidaktisk kontekst.
- Kan inddrage projektgruppens forskellige erfaringer med
indlæring af motorik i tilrettelæggelsen af projektgruppens
arbejds- og læreproces
Kompetencer
- Skal kunne identificere og argumentere for en problemstilling
inden for motorisk læring - og udvælge en passende metode til at
undersøge problemstillingen
- Skal selvstændigt kunne tilegne sig ny
læringsteoretisk/idrætsdidaktisk samt neuro-mekanisk viden.
- Skal kunne tilrettelægge og udføre undervisning indenfor
idrættens praksisdiscipliner ud fra grundlæggende læringsteoretisk
/ idrætsdidaktisk samt neuro-mekanisk viden og forståelse
- Skal kunne rådgive på et læringsteoretisk / idrætsdidaktisk
samt neuro-mekanisk grundlag i forbindelse med aktiviteter hvori
der indgår motorisk læring.
- Kunne reflektere over fagområdets tilgang til faglige
problemstillinger på højt niveau og dets relation til andre
fagområder.
- Kunne inddrage vidensområdet i løsningen af komplekse faglige
problemstillinger og dermed opnå ny forståelse af et givet
genstandsområde.
Undervisningsform
Der undervises i modulet jf. studieordningens § 17.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Neuro-mekaniske og didaktiske perspektiver på motorisk
læring |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
Du kan orientere dig i Moodle og evt. kontakte
semesterkoordinator ved faglige spørgsmål eller studiesekretær ved
administrative spørgsmål.
Øvrige henvendelser kan rettes til studienævnssekretær
Malene Møller
Knudsen.