Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Undervisningen tager udgangspunkt i læringsmålene for kurser og
projektmoduler på tidligere semestre.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
De studerende skal have:
- Teoretisk viden og indgående forståelse mhp anvendelse af
eksisterende læringsteorier
- Viden og forståelse af didaktiske modeller og deres
anvendelsesmuligheder
- Viden og forståelse af hvordan en læringssituation optimeres i
relation til læringsudbytte
- Viden om lærende idrætsorganisationer
- Reflektere over og forstå atletikkens særlige potentiale i
forhold til forskellige læringstilgange
- Reflektere over og forstå atletikkens muligheder og
begrænsninger i et alment og fagdidaktisk perspektiv.
Færdigheder
De studerende skal kunne:
- Reflektere over egen læring set i et læringsteoretisk
perspektiv
- Vurdere og forholde sig kritisk og reflekterende overfor de
forskellige læringsteoretiske tilgange
- Udvælge, strukturere og anvende læringsfremmende metodikker (fx
læringsstile og differentiering)
- Planlægge, gennemføre og evaluere undervisningsforløb i
atletik
- Fungere selvstændigt i forhold til at tilpasse undervisning og
øvelser til den konkrete dynamiske situation
- Diskutere læringsteoretiske og didaktiske problemstillinger med
undervisere og medstuderende
Kompetencer
De studerende skal kunne:
- Anvende, argumentere og implementere forskellige
læringsfremmende tiltag i relation til specifikke
idrætsdiscipliner
- Samarbejde med andre om at udvikle og optimere
læringssituationer på såvel individ, gruppe og
organisationsniveau.
- Indgå i samarbejdsrelationer omkring undervisning og formidling
i idrætslige sammenhænge
- Kunne perspektivere læringsteorier til andre idrætsgrene
- Kunne reflektere over fagområdets tilgang til faglige
problemstillinger på højt niveau og dets relation til andre
fagområder.
- Kunne inddrage vidensområdet i løsningen af komplekse faglige
problemstillinger og dermed opnå ny forståelse af et givet
genstandsområde.
Undervisningsform
Der undervises i modulet jf. studieordningens § 17.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Læringsteori og didaktik i praktisk idræt (Atletik) |
Prøveform | Praktisk
Prøven indeholder praktiske idrætselementer og kan afvikles i
grupper. |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
Du kan orientere dig i Moodle og evt. kontakte
semesterkoordinator ved faglige spørgsmål eller studiesekretær ved
administrative spørgsmål.
Øvrige henvendelser kan rettes til studienævnssekretær
Malene Møller
Knudsen.