Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Undervisningen tager udgangspunkt i læringsmålene for kurser og
projektmoduler på tidligere semestre.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
De studerende skal have grundlæggende viden om:
- kulturpsykologi
- eksistentialistisk psykologi
- Reflektere over og forstå mulighederne for formidling af
boldspil med forskellige psykologiske tematiseringer
- Reflektere over og forstå kulturs (identitet) betydning for
udtryk i boldspil
- Coachingteori og dennes læringsteoretiske grundlag
- Reflektere over og forstå mulighederne i coaching som generelt
kommunikationsredskab.
- Det kulturpsykologiske perspektivs muligheder for påvirkning af
arbejdskrav i boldspil
- Coaching som læringsredskab i boldspil
- Reflektere over og forstå det kulturpsykologiske perspektivs
generelle anvendelsespotentiale i boldspil
- Reflektere over og forstå forskellige coachingtilganges
muligheder og begrænsninger ved anvendelse i boldspil.
Færdigheder
De studerende skal kunne:
- Analysere empiri i et kulturpsykologisk perspektiv
- Analysere empirisk materiale med et eksistentialistisk
perspektiv
- Udarbejde boldspilsundervisning med udgangspunkt i forskellige
kulturanalyser
- Udføre tekniske og taktiske elementer indenfor udvalgte
boldspil, med udgangspunkt i forskellige kulturtilgange til
disse.
- Planlægge, gennemføre og evaluere komplekse undervisningsforløb
i boldspil med et særligt psykologisk temaer.
- Anvende coaching som et læringsredskab i boldspil.
- Udarbejde boldspilsundervisning med særligt fokus på coaching
som læringsredskab.
- Vurdere og udvælge hensigtsmæssige elementer i
kulturpsykologien ift. at konstruere kulturtypiske
boldspilsøvelser.
- Vurdere og udvælge hensigtsmæssige coachingtilgange ift.
konkret kontekst og mål.
- Diskutere særlige psykologiske problemstillinger i relevante
idrætslige kontekster.
- Formidle konkrete kulturpsykologiske problemstillinger indenfor
boldspil til relevante målgrupper.
- Diskutere coaching som lærings- og kommunikationsredskab i
relevante idrætslige kontekster.
- Formidle konkrete coaching-teoretiske problemstillinger
indenfor boldspil til relevante målgrupper.
Kompetencer
De studerende skal kunne:
- Anvende viden om og færdigheder ift. kulturpsykologiske og
eksistentialistiske teorier i nye og komplekse idrætslige
sammenhænge.
- Anvende viden om og færdigheder ift. coaching i nye og
komplekse idrætslige sammenhænge.
- Tage ansvar for initiativ til samarbejdsrelationer og indgå
selvstændigt i disse med relevante aktører.
- Udvikle ny viden om beslægtede og andre relevante emner, med
udgangspunkt i modulets faglige indhold.
- Kunne reflektere over fagområdets tilgang til faglige
problemstillinger på højt niveau og dets relation til andre
fagområder.
- Kunne inddrage vidensområdet i løsningen af komplekse faglige
problemstillinger og dermed opnå ny forståelse af et givet
genstandsområde.
Undervisningsform
Der undervises i modulet jf. studieordningens § 17.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Psykologi og coaching i teori og praksis (Boldspil) |
Prøveform | Praktisk
Prøven indeholder praktiske idrætselementer og kan afvikles i
grupper. |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
Du kan orientere dig i Moodle og evt. kontakte
semesterkoordinator ved faglige spørgsmål eller studiesekretær ved
administrative spørgsmål.
Øvrige henvendelser kan rettes til studienævnssekretær
Malene Møller
Knudsen.