Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Matematik på A-niveau fra gymnasiet.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- Reelle funktioner af to og flere variable – definitioner,
resultater og teknikker vedrørende partielle afledte
- Integration i plan og rum mht. forskellige koordinatsystemer
herunder sammenhæng mellem disse.
- Komplekse tal som en udvidelse af de reelle tal – såvel
geometrisk som algebraisk. Sammenhæng mellem den komplekse
eksponentialfunktion og trigonometriske funktioner.
- Struktur af løsningsmængden til forskellige typer første- og
andenordens differentialligninger.
Færdigheder
- Differentiation af funktioner af flere variable (herunder
sammensatte funktioner) samt en geometrisk forståelse heraf
- Ekstrema for funktioner af to og tre variable.
- Maksima og minima for funktioner af to variable.
- Opstille og udregne simple plan- og rumintegraler i forskellige
koordinatsystemer.
- Addere, multiplicere og dividere komplekse tal. Omregning
mellem kartesisk og polær form.
- Løsning og plot af forskellige typer første- og andenordens
differentialligninger.
Kompetencer
Kan anvende metoder og begreber fra calculus, herunder på
givne faglige problemstillinger:
- Integration
- Komplekse tal.
- Differentialligninger
Undervisningsform
Forelæsninger, opgaveregning, videoer, quiz, digitaliseret
selvstudium, fagrettede workshops
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Calculus |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |