Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Undervisningen tager udgangspunkt i læringsmålene for kurser og
projektmoduler på tidligere semestre.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- Samfundsmæssige samspil mellem eliteidræt, talentudvikling og
breddeidræt.
- Talentdefinitioner og –paradigmer
- Talentudviklingsmodeller og –teorier De studerende skal have
forståelse for:
- Talentudviklingsparadigmers betydning for udvikling af
talenter.
- Anerkendte teorier og modeller der knytter sig til
talentudvikling og ekspertpræstationer
- Eliteidrættens organisering internationalt og i
Danmark.
Færdigheder
- Identificere og argumentere for et idrætsfagligt problem, der
kan undersøges vha. kvalitative metoder og udvælge en passende
metode
- Anvende relevante teorier og/eller modeller ift.
Talentudvikling og/eller ekspertpræstationer.
- Analysere og vurdere indsamlet empiri ift. relevante teorier og
metoder.
- Diskutere talentudviklingsparadigmer og –teorier ift. indsamlet
empirisk information.
- Forholde sig selvstændigt til eliteidrættens betydning for
samfundet og idrætten.
- Reflektere over samspillet mellem eliteidrætten og
talentudviklingens rolle i samfundet.
- Kan identificere faktorer i det konkrete idrætsfaglige
projektarbejde, der påvirker egen læreproces positivt og
negativt
Kompetencer
- Anvende teorier og/eller modeller til at beskrive hvorledes
menneskets præstationsevne kan udvikles og optimeres indenfor en
humanistisk- samfundsvidenskabelig kontekst.
- Tage ansvar for og indgå i samarbejdsrelationer omkring
projektdesign, dataindsamling, analyse og formidling af
resultater.
- Selvstændigt tilegne sig ny viden og færdigheder relateret til
talentudvikling.
- Kan inddrage tidligere erfaringer med PBL i tilrettelæggelsen
af et problembaseret projektarbejde inden for idrætsområdet og
omsætte PBL-erfaringer til ny praksis
Undervisningsform
Der undervises i modulet jf. studieordningens § 17.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Idræt og talentudvikling |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
Du kan orientere dig i Moodle og evt. kontakte
semesterkoordinator ved faglige spørgsmål eller studiesekretær ved
administrative spørgsmål.
Øvrige henvendelser kan rettes til studienævnssekretær
Malene Møller
Knudsen.