Modulets indhold, forløb og pædagogik
Valgfagsmodul D er et modul, der grundlæggende skal gøre de
studerende i stand til at forstå den offentlige sektors økonomi og
de heraf følgende konsekvenser for organisering. Dette inkluderer
relevante seminartemaer såsom definitioner og måling af udgifter og
indtægter, den offentlige sektors organisering, produktivitet og
effektivitet. Valgfagsmodulet supplerer undervisningen på
uddannelsens 1. og 2. semester.
Læringsmål
Viden
- Den studerende skal have viden om teori og praksis inden for
den offentlige sektor økonomi, herunder bl.a. den offentlige
sektors organisering, cost-benefit og cost-effectiveness samt
velfærdsteoretiske argumenter for en offentlig sektor.
- Den studerende skal kunne forstå og reflektere over forholdet
mellem teorier og praksis.
Færdigheder
- Den studerende skal kunne gennemføre et problembaseret
projektarbejde inden for projektarbejdets faglige temaramme,
herunder:
- Kunne identificere, udarbejde, dokumentere og afgrænse en
problemformulering.
- Kunne udvise metodisk refleksion, herunder at kunne reflektere
over og begrunde, hvordan problemformuleringen kan behandles og
indløses på en systematisk og velovervejet måde.
- Kunne indsamle, kritisk vurdere og anvende relevant
litteratur/teori fra bøger, tidsskrifter og andre kilder.
- Kunne indsamle/generere, kritisk vurdere og anvende relevant
empiri.
- Kunne behandle problemformuleringen på en systematisk og
velovervejet måde, herunder at kunne gennemføre en relevant
analyse, tolkning, syntese og/eller diskussion.
- Kunne udarbejde en konklusion i forhold til
problemformuleringen, herunder hvis relevant at udforme forslag til
løsning(er) på det behandlede problem og diskutere implementering
af løsning(er), hvis dette ligger inden for projektets rammer.
- Kunne formidle resultatet af projektarbejdet i et klart og
korrekt sprog, der overholder videnskabelige konventioner med
hensyn til argumentation, herunder gennem kildehenvisninger og
dokumentation.
- Kunne udvise forståelse for og refleksion over styrker og
svagheder såvel som muligheder og begrænsninger i
projektarbejdet.
- Kunne relatere projektarbejdet til valgfagets
temaramme.
Kompetencer
- Gennem en reflekterende tilgang til forholdet mellem teori og
praksis skal den studerende være i stand til at vurdere og anvende
erhvervsøkonomisk teori og forståelser til at løse
problemstillinger inden for den offentlige sektors økonomi, samt
være i stand til at formidle dette til relevante
interessenter/målgrupper.
Undervisningsform
Modulet indeholder forelæsninger og opgaveløsning og foregår på
dansk
Omfang og forventet arbejdsindsats
Der undervises 1 – 2 gange pr. måned fra kl. 9 - 18. Det kræver
en betydelig forberedelsesindsats i form af læsning af pensum og
opgaveløsning.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Den offentlige sektors økonomi |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Nærmere detaljer om formkrav, aflevering, eksamen mm. gøres
tilgængeligt i modulets Moodle-rum. |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | Med visse hjælpemidler:
Der må medbringes kopi af det afleverede projekt, samt en
præsentation, i digitalt eller trykt format, til
eksaminationen. |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
STUDIESEKRETÆR (ved praktiske spørgsmål)
Charlotte Krull
Tlf. 9940 8049
Mail: ck@business.aau.dk
KOORDINATOR (ved faglige spørgsmål)
Lektor René Nesgaard Nielsen
Tlf. 9940 8241
Mail: rnn@business.aau.dk