Modulets indhold, forløb og pædagogik
Modulet omfatter centrale teorier og forskningsresultater inden
for den pædagogiske psykologi herunder teorier om faktorer, der
fremmer eller forhindrer individers læring, udvikling og forandring
i praksis.
Læringsmål
Viden
Når modulet er afsluttet, skal den studerende kunne demonstrere
Viden om og forståelse af
- centrale teorier om læring og forandring af praksis, om
forholdet mellem uddannelse, profession og arbejdspladsbaseret
læring samt indsigt i forskellige opfattelser af forholdet mellem
pædagogik og psykologi som selvstændige videnskabsdiscipliner
- aktuelle samfundsrelevante diskurser om læring og forandring
samt evnen til at analysere disse og placere dem i et historisk og
kulturelt perspektiv og
- personligheds-, udviklings-, kognitions- og socialpsykologiske
aspekter ved pædagogisk psykologi
- centrale teorier og empiri inden for pædagogisk psykologi med
henblik på at kunne reflektere over disse i konkrete afgrænsede
sammenhænge.
Færdigheder
Når modulet er afsluttet, skal den studerende kunne demonstrere
Færdigheder i
- at identificere, analysere og vurdere psykologiske aspekter af
læring og af forandring af praksis
- at identificere, analysere og vurdere psykologisk relevante
aspekter forholdet mellem uddannelse, profession og
arbejdspladsbaseret læring
- at identificere, analysere og vurdere forskellige opfattelser
af forholdet mellem pædagogik og psykologi som selvstændige
videnskabsdiscipliner
- at identificere, analysere og vurdere aktuelle
samfundsrelevante diskurser om læring og forandring samt disses
placering i et historisk og kulturelt perspektiv
- at identificere, analysere og vurdere personligheds-,
udviklings-, kognitions- og socialpsykologiske aspekter ved
pædagogisk psykologi
- at anvende teori og empiri på udvalgte områder indenfor
pædagogisk psykologi til at begrunde og vælge mellem centrale
tilgange til relevante problemstillinger
- at formidle og diskutere forskningsbaseret
pædagogisk-psykologisk viden i faglige sammenhænge med både
fagfæller og ikke-specialister.
Kompetencer
Når modulet er afsluttet, skal den studerende kunne demonstrere
Kompetencer til
- at anvende ovenstående viden og færdigheder til teoretisk og
metodisk at undersøge pædagogisk-psykologiske problemstillinger på
en selvstændig, velargumenteret, nuanceret og kritisk måde
- at identificere egne læringsbehov og selvstændigt tage ansvar
for egen faglig udvikling
- selvstændigt at kunne tage ansvar for egen videre faglig
udvikling.
Undervisningsform
Modulet tilrettelægges som en forelæsningsrække, der kan
suppleres med seminarundervisning.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Pædagogisk psykologi |
Prøveform | Skriftlig
Prøven er individuel.
Prøven er en bunden 7-dages opgave, hvor den studerende på baggrund
af en stillet opgaveformulering skal besvare et eller flere
spørgsmål inden for fagområdet. Besvarelsen skal demonstrere de
læringsmål, som er angivet i modulbeskrivelsen ovenfor.
Pensumramme: 1000 standardsider ikke for snævert afgrænset
obligatorisk litteratur.
Sidetal: 7-10 sider.
Besvarelsen bedømmes af eksaminator. |
ECTS | 10 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |