Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Matematik på A-niveau fra gymnasiet.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- Reelle funktioner af to og flere variable – definitioner,
resultater og teknikker vedrørende partielle afledte
- Blok 2: Krumning og torsion karakteriserer rumkurver.
- Blok 3: Integration i plan og rum mht. forskellige
koordinatsystemer herunder sammenhæng mellem disse.
- Blok 6: Optimering under bibetingelser. Kriterier for lokale
ekstrema via de anden ordens partielle afledede.
Færdigheder
- Differentiation af funktioner af flere variable (herunder
sammensatte funktioner) samt en geometrisk forståelse heraf
- Ekstrema for funktioner af to og tre variable.
- Maksima og minima for funktioner af to variable.
- Blok2: Bestemme krumning og torsion, buelængde, hastighed,
acceleration og give geometrisk fortolkning heraf.
- Blok 3: Opstille og udregne simple plan- og rumintegraler i
forskellige koordinatsystemer.
- Blok 6: Retningsafledede, gradientvektorer, Hessematricer for
funktioner af 2 variable. Lagrangemultiplikatorer.
Kompetencer
- Kan anvende metoder og begreber fra calculus,
herunder blok 2, 3, 6 – se nedenfor - på givne
faglige problemstillinger
- Blok 2: Rumkurver
- Blok 3: Integration
- Blok 6: Optimering
Undervisningsform
Forelæsninger, opgaveregning, videoer, quiz, digitaliseret
selvstudium, fagrettede workshops
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Calculus_blok1236 |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |