Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Studerende, der gennemfører modulet, tilegner sig følgende:
- Viden om grundlæggende læringsteori
- Kan redegøre for teknikker til planlægning og styring af
projektarbejde
- Viden om forskellige tilgange til problembaseret læring (PBL);
herunder Aalborg modellens udgangspunkt i problemer, der indgår i
en samfundsmæssig sammenhæng
- Kan redegøre for forskellige tilgange til identifikation,
analyse og vurdering af ingeniør-, natur- og sundhedsvidenskabelige
problemstillinger og løsninger i et videnskabsteoretisk, etisk, og
samfundsmæssigt perspektiv
- Viden om konkrete metoder til at udføre denne analyse og
vurdering
Færdigheder
Studerende, der gennemfører modulet, tilegner sig følgende:
- Evne til at planlægge og styre et problembaseret
studieprojekt
- Skal kunne analysere projektgruppens organisering af
gruppesamarbejdet, med henblik på at identificere stærke og svage
sider, og på den baggrund komme med forslag til, hvordan
samarbejdet i fremtidige grupper kan forbedres
- Kan reflektere over årsager til og anvise mulige løsninger på
eventuelle gruppekonflikter
- Kan analysere og vurdere egen studieindsats og læring, med
henblik på at identificere stærke og svage sider, og der ud fra
overveje videre studieforløb og studieindsats
- Selvstændig refleksion over de anvendte metoder i et
videnskabsteoretisk perspektiv
- Kan reflektere over hvorledes ingeniør-, natur- og
sundhedsvidenskaberne er påvirket af og i sig selv påvirker
menneskers og samfunds udvikling
- Kan udpege relevante fokusområder, begreber og metoder til at
vurdere og udvikle løsninger under hensyntagen til de
samfundsmæssige sammenhænge i hvilke løsningen skal indgå
Kompetencer
Studerende, der gennemfører modulet, tilegner sig følgende:
- Kan indgå i et teambaseret projektarbejde
- Kan formidle et projektarbejde
- Kan reflektere og udvikle egen læring bevidst
- Evne til at indgå i og optimere kollaborative
læreprocesser
- Kan reflektere over sit professionelle virke i relation til det
omgivende samfund
- Forholde sig til de komplekse sociale og miljømæssige
konsekvenser, der er forbundet med anvendelse af teknologiske
løsninger 12
- Give et kvalificeret svar på, hvorvidt en løsning er
menneskeligt eller samfundsmæssigt nyttig
Undervisningsform
Kurset er organiseret som et mix af forelæsninger, seminarer,
workshops, gruppekonsultation og selvstudie e.l.
Eksamen
Prøver
| Prøvens navn | Problembaseret læring i videnskab, teknologi og
samfund |
| Prøveform | Skriftlig |
| ECTS | 5 |
| Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
| Censur | Intern prøve |
| Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |