Modulets indhold, forløb og pædagogik
Studerende, der gennemfører modulet, tilegner sig følgende:
Læringsmål
Viden
- Globaliseringens betydning for samfundets / menneskets
valgmuligheder i forhold til udvikling samt konsekvenser i
forskellige dele af verden
- Udvalgte humane- og naturressourcers betydning for udvikling i
et globalt perspektiv
- Relevante geografiske analysemetoder til analyse af
globaliseringens konsekvenser
Færdigheder
- Kunne analysere problemstillingen ud fra en syntesegeografisk
synsvinkel.
- Kunne analysere geografiske problemstillinger ved selvstændig
indsamling af data og vurdere kvaliteten og pålideligheden af de
indsamlede data.
- Reflektere kritisk over de valgte teorier, metoder og
analysetilgange.
- Reflektere kritisk over projektarbejdets resultater.
- Strukturere og formidle projektarbejdets faglige grundlag og
resultater.
Kompetencer
- Anvende og kritisk reflektere over geografiske teorier og
metoder i relation til geografiske problemstillinger omhandlende
interaktioner mellem samfund, ressourcer og miljø på globalt
plan
- Tilrettelægge og gennemføre en problembehandling af
syntesegeografisk karakter.
For studerende, der følger modulet på kandidatniveau, gælder
desuden følgende ekstra kompetencemål:
- Kunne reflektere over fagområdets tilgang til faglige
problemstillinger på højt niveau og dets relation til andre
fagområder.
- Kunne inddrage vidensområdet i løsningen af komplekse faglige
problemstillinger og dermed opnå ny forståelse af et givet
genstandsområde.
Undervisningsform
Projektvejledning.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Globalisering og udvikling |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |